Toppsjef Lars Boilesen i Opera Software gleder seg over gode inntekter fra selskapets desktop-produkt. Men mest imponerende er veksten fra Operas mobile annonsenettverk. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Vokser der ingen skulle tru

Opera Software fosser frem.

Opera Software forbindes i stadig økende grad med sine nettlesere til mobiltelefoner. Brukermassen på mobil er nå oppe i 207 millioner installasjoner, en vekst på 35 prosent fra tredje kvartal i fjor.

Men det er de 55 millioner desktop-brukerne som har stått for mest omsetning til selskapet – og en kraftig inntektsvekst selv om antallet brukere bare har steget med 2 prosent i samme tidsperiode.

Målt i omsetning bidrar nemlig desktop med 18,5 millioner dollar i tredje kvartal, opp fra 13,3 millioner dollar samme periode i fjor. Inntektene fra Operas egne mobilnettlesere steg fra 1,7 millioner dollar til 8,6 millioner dollar i samme periode. Operas inntekter fra operatøravtaler falt med drøye 1,5 millioner dollar, fra 11.8 millioner dollar i tredjekvartal 2011 til 10,4 millioner dollar i årets tredje kvartal.

De økte inntektene på desktop skriver seg nok fra en ny og utvidet avtale med Google, annonsert tidligere i høst, samt en teknologiallianse med russiske Yandex, som har lisensiert Operas nettleserteknologi.

Men den største inntektsveksten kom innenfor Operas mobilbaserte annonsenettverk. Her kunne selskapet notere seg inntekter på 14,1 millioner dollar, en vekst på hele 465 prosent fra i fjor.

Selskapet skriver i kvartalsrapporten at deres annonsenettverk, gjennom AdMarvel-plattformen, har opplevd en formidabel vekst.

På ett år har antall annonsevisninger steget med 112 prosent til 120 milliarder visninger i tredje kvartal. Opera kjøpte AdMarvel i 2010, og betalte den gangen opp mot 130 millioner kroner for selskapet. Det viser seg nå å være godt anvendte penger.

Total sett omsatte Opera for 56,4 millioner dollar, en fremgang på 40 prosent fra samme kvartal i fjor. Driftsresultatet endte på 13,7 millioner dollar, en vekst på 24 prosent mens resultat før skatt endte på 9,9 millioner dollar, ned fra 12,8 millioner samme kvartal i fjor. En viktig årsak til nedgangen er rentekostnader i forbindelse med oppkjøp samt valutatap.

Hele kvartalsrapporten kan du laste ned her (pdf).

I aksjemarkedet ble resultatene tatt imot med et skuldertrekk. Selv om Oslo Børs i skrivende stund er opp over 1,3 prosent, faller kursen i Opera med 2 prosent til 34,8 kroner per aksje, ifølge E24s børstjeneste. Dette priser selskapet til 4,14 milliarder kroner.

Aksjekursen til Opera har steget 33 prosent det siste året, mens kursen siste tre måneder har falt nærmere 14 prosent. Tidligere i år gikk det rykter om at selskapet var i oppkjøps-søkelyset til Facebook. Dette har imidlertid ikke materialisert seg.

    Les også:

Til toppen