Vokser uten å satse på nettet

Spaceworld-kjeden vokser mot strømmen. Kjenden satser lite på nett og får stadig flere kvinnelige kunder.

Å bygge opp en kjede med fysiske butikker som selger spill og IT-produkter skulle vært nesten umulig nå. Med lave priser og større utvalg burde nettbutikkene og store kjeder som Elkjøp burde ha kapret all slik omsetning.

Spaceworld-kjeden er derfor en kjerring mot strømmen. Etter en turbulent periode dra 1998 til 2000, har selskapet nå vokst jevnt og trutt i fem år, forteller markedsssjef Egil Østheim til digi.no.

Kjeden har nå 43 butikker fra Bodø i nord til Kristiansand i sør og vil omsette for 550-560 millioner kroner i år. Butikkene selger mobiltelefoner, DVDer, portabel lyd, spill,

spillmaskiner, digital foto og tilleggsutstyr til IT. Således konkurrerer Spaceworld direkte mot alle nettbutikkene og aktører som Elkjøp.

- Franchise-deltakerne går i pluss og både overskuddet deres og vårt vil øke i år. Hovedkontoret satt igjen med 15 millioner kroner i fjor og det blir enda bedre i år, forteller Østheim.

Han forteller at Spaceworld har en nettbutikk, men den selger lite og Spaceworld bruker sine nettsider primært til markedsføring. Han medgir dog at selskapet etterhvert skal satse mer på nettet og nettsalg.

- Vi tror at det er de mest kyndige kundene som handler på nettet. De vet hva de vil ha og hvordan de skal finne det, sier Østheim.

Spaceworld skiller seg trolig fra nettbutikkene på et annet punkt.

- De siste årene har vi sett en kraftig dreining mot flere kvinnelige kunder. Det var lenge bare 20 prosent kvinner, men nå er kvinneandelen oppe i 35-40 prosent, forteller han til digi.no.

Til toppen