Voldsom vekst i netthandel

Nå begynner den norske netthandelen å ta av. Visa Norge rapporterer om en utrolig vekst så langt i år.

Skal man tro Visa Norge, eksploderer nå netthandel i Norge. Og Visa burde ha god innsikt i handelsvolum, det står en Visa-logo på halvparten av alle norske kreditt- og bankkort.

- Så langt i år er det handlet for hele seks ganger så mye som i samme periode som i fjor, forteller Knut Edmund Furu, produktsjef i Visa Norge til digi.no.

Mye skyldes, tror Furu, at først nå begynner det å bli et større antall nettbutikker.

- En rekke nye bransjer har det siste året kommet til på nettet. Forsikringsbransjen, Vinmonopolet, en rekke spill og alle ferieselskapene selger nå sine tjenester på nett, sier Furu til digi.no. Disse tjenestene er mye dyrere enn for eksempel et kjøp av en CD og øker dermed netthandelen kraftig.

Det er en av de første gangene Visa Norge gir innsyn i hvordan netthandelen utvikler seg. Hittil har Internett-bransjen mest måtte stole på tall fra brukerundersøkelser.

Furu vil dog ikke ut med omsetningstall eller antallet transaksjoner. Han mener tallene til Visa er til å stole på fordi selskaper som selger over nett bruker forskjellige koder for hva slags kjøp som skal betales.

Furu forteller også at nordmenn handler stadig mer i utlandet. Bare for to år siden var andel av Internett-kjøp i utlandet på rundt 30 prosent, men nå er den økt til over halvparten, røper han.

Til toppen