FORBRUKERTEKNOLOGI

Vollvik-venn vil danke ut Spotify

- Lag din egen virtuelle TV- eller radio-kanal, sier norsk IT-gründer.

Juuger-gründer Svein-Erik Bjørnstad søker talenter til sin nye nettjeneste.
Juuger-gründer Svein-Erik Bjørnstad søker talenter til sin nye nettjeneste.
20. okt. 2009 - 14:51

Alle slags talenter får nå anledning til å vise seg frem og selge innholdet sitt i en ny norskutviklet nettjeneste kalt Juuger.com, som åpnet mandag denne uken.

Tønsberg-mannen og grunnlegger Svein-Erik Bjørnstad beskriver tjenesten som en krysning mellom Facebook, Myspace, Youtube, Last.fm og Spotify.

- Her kan alt fra skuespillere, musikere, dansere, modeller, fotografer, foredragsholdere, standup-artister og så videre presentere seg, fra hele kloden egentlig, sier Bjørnstad til digi.no.

90/10 fordeling av inntekter

Han forsikrer at det er enkelt å laste opp innhold, som musikk og video. Brukerne som deler egne verk definerer selv forutsetningen for nedlasting.

Juuger-gründer Svein-Erik Bjørnstad søker talenter til sin nye nettjeneste.
Juuger-gründer Svein-Erik Bjørnstad søker talenter til sin nye nettjeneste.

- De kan enten velge å ta betalt for innholdet og sitte igjen med 90 prosent av betalingen, eller velge å gi ut innholdet gratis, fortsetter gründeren.

Nettstedet har lagt opp vanlige funksjoner for brukerinvolvering kjent fra blant annet Facebook, som kommunikasjon med venner, deling av bilder, grupper, blogging og så videre. I tillegg kan de se filmsnutter og lytte til musikk.

Brukerne kan også opprette spillelister med favoritter og dele disse med hverandre.

- Du kan starte din egen virtuelle TV- eller radio-kanal hos oss, frister Bjørnstad, som har store ambisjoner med løsningen.

- Vi ønsker å danke ut både Nettby og Biip og har en målsetning om å bli størst i verden på talenter. Myspace har vært store på dette, men opplever nå at brukerne rømmer fra tjenesten, hevder han.

- Det som er spennende med vår løsning er at vi skal tjene litt på annonsering, men gi mest mulig penger tilbake til artisten. På Spotify får artistene en slikk og ingenting, sier Bjørnstad.

Av samme grunn hevder han at det også for plateselskap vil være lønnsomt å involvere seg med Juuger.

Brukere, plateselskap eller castingbyråer som ønsker å selge innhold får de opptjente inntektene utbetalt etter nevnte 90/10 fordeling.

Fri lagringsplass

Talentene, eller brukerne som ønsker å dele eget innhold, får ubegrenset lagringsplass å boltre seg på, ifølge Bjørnstad, som forsikrer at de vil utvide kapasiteten etter behov.

I første rekke er tjenesten lansert i engelsk språkdrakt, men innen et par uker blir den tilgjengelig også på norsk. Deretter skal svensk, dansk, tysk og andre språk stå for tur.

- Juuger.com vil straks komme i flere språk. Dette er IP-styrt, slik at du får språk basert på det landet du kommer fra.

I anledningen lanseringen deler nettstedet ut inntil 40.000 såkalte talentprofiler gratis. Vanlige brukerprofiler som er inngangsporten til løsningen skal forbli gratis.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

- Vi ser for oss at det er en kvalitetskontroll ved å ta betalt for talentprofiler, dette vil koste 29 dollar i året.

Idar Vollvik på kroken?

På spørsmål om de har noen investorer, svarer Bjørnstad at de er i forhandlinger med mobilgründer Idar Vollvik om et samarbeid.

- Jeg kjenner til nettjenesten Juuger.com, bekrefter Vollvik ovenfor digi.no.

På telefon fra en mobilkonferanse i Madrid ønsker imidlertid telegründeren ikke å gå nærmere inn på hans involvering med nettstedet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.