Volvo valgte djuice

Volvo Ocean Race, tidligere kjent som Whitbread, har valgt den Telenoreide mobilportalen djuice som samarbeidspartner for å distribuere nyheter og informasjon fra havseilasen til internettbrukere. djuice-portalen skal eksporteres til 20 nye land i løpet av tre år.

Telenor har gjennom satsingen på djuice valgt å investere 65 millioner kroner i rollen som hovedsponsor for en båt under ledelse av Knut Frostad som skal delta i seilasen som tidligere var bedre kjent under navnet Whitbread. Etter at Volvo kjøpte havseilasen er navnet nå endret for å stemme mer med Volvos egen profil.

Gjennom djuice satser Telenor nå alt på å stille opp med et batteri av innholdstjenester basert på Internett og SMS, der brukere kan få meldinger om alt fra posisjon til hvilke vitser som fortelles i byssa om kvelden. Disse meldingene koster penger, og djuice håper nå at tjenestene skal slå så godt an at selskapet får noen av sponsorkronene tilbake fra TV-tittende SMS-interesserte mobilkunder.

Opprinnelig planla djuice bare å sy sin tjeneste rundt et nettsted der Frostads deltakerbåt var i sentrum. Men etter avtalen med arrangøren av racet som ble signert onsdag formiddag, legges nå profilen om til en mer allmen der alle de åtte deltakerbåtene skal være med og der informasjon om alle båtene skal gjøres tilgjengelig via djuices mobilportal og tjenester.

- Dette er et kjempeløft i forhold til de ambisjonene vi hadde, og inntektene kan ligge an til åttedobling, sier daglig leder i djuice, Jon Erik Haug.

Han sier at dette også øker sannsynligheten for at djuices satsing på Volvo Ocean Race skal lykkes, for han legger slett ikke skjul på at dette er et tøft løft.

- Resultatet herfra vil vi bruke god tid på å evaluere, og vil avgjøre hva vi kommer med for tjenester fremover. Dette arrangementet varer i ni måneder, sier han, og understreker at denne satsingen derfor vil synes så lenge at den blir lagt merke til.

djuice satser på at medieinteressen rundt Volvo Ocean Race skal være stor gjennom hele løpet ved god hjelp av en annen av sponsorene av Frostads båt, nemlig TV 2.

Leder i forretningsområdet mFuture i Telenor Mobile Communications, Olav-Henrik Kjorstad, sier avtalen innebærer en stor mulighet for djuice med hensyn til å bre tjenestene ut til hele verden.

I djuice utelukker en ikke at dette kan bidra til å eksportere djuice-konseptet til flere land enn Sverige, Malaysia, Thailand, New Zealand og Portugal, der selskapet i dag har avtaler om distribusjon. Nå står nye 20 land klar som satsingsområder de neste tre årene, og avgjørende for denne strategien er nettopp den internasjonale eksponeringen selskapet satser på å få som en følge av Volvo Ocean Race. Arrangørene regner med at 25 millioner mennesker vil følge arrangementet via Internett hver dag.

djuice har i dag 130 ansatte og arbeider for å levere innholdstjenester til ulike plattformer, i hovedsak mobile.

Til toppen