Vrakrester igjen av verdens største IKT-selskap

AT&T hadde en gang en million ansatte, men presses nå hardt av Skype og selges til et tidligere datterselskap.

AT&T var Bell, monopolisten i USA, selve telefonselskapet med stor T. Men ting har gått bratt nedover for den aldrende damen, etter at det ble splittet opp i en antitrustsak på 80-tallet. For kort tid siden ble det kjent at selskapet, som på ett tidspunkt hadde en million ansatte, skal kjøpes opp.

Fornedrelsen var komplett ettersom det er et av selskapets tidligere egne lokale telefonselskaper som kjøper dem. SBC var en såkalt "Baby-Bell", som nå hadde vokst seg stor nok til å spise opp Mama-Bell. Prisen er på 16 milliarder dollar og kjøpet må først gjennom en godkjenningsprosess.

AT&T gjorde mye galt under dot.com-bølgen, og har taklet overgangen til nye teknologier relativt dårlig. Dette gjelder også for siste runde, nemlig og veksten i IP-telefoni.

De var riktignok langt tidligere ute enn Telenor, som skal lansere tjenesten nå i vår. Men de har ikke riktig innfridd forventningene fra lanseringen i mars i fjor.

Det viser seg at det ikke alltid er lett for en gammel monopolist å ta opp kampen mot nye krefter. AT&Ts uttalte mål var å ha en million brukere innen utgangen av 2004. Mot selskapets vilje har nå antallet endelig sluppet ut i en rapport til Security and Exchange Commission (SEC), melder CNET News.com.

Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor selskapet ville skjule dette tallet, for det er langt fra målet på en million ned til skarve 53.000 brukere av CallVantage-tjenesten.

Dette antallet blir ikke mindre katastrofalt av nyheten om at Skype vokser som aldri før, og vil bevege seg nærmere kjernemarkedet til AT&T med nye betalinstjenester.

Skype er nå oppe i 29 millioner registrerte brukere og har vanligvis rundt 2 millioner brukere pålogget samtidig, et tall som vokser raskt. Selskapet har allerede lansert en tjeneste som gjør det mulig å ringe ut til enhver telefon, og vil om kort tid gjøre det mulig å bli oppringt på Skype med en hvilken som helst telefon, ikke bare de internettbaserte. Tjenesten deres for å ringe ut har nådd en million registrerte brukere, altså det antallet AT&T hadde håpet på.

Telenor skal lansere IP-telefoni i Norge i år, og de vil møte motstand både fra Skype og norske aktører som Telio. AT&T var i likhet med Telenor en tidlgiere monopolist, men Telenor stiller nok på mange måter mye sterkere enn AT&T. Etter oppsplittingen av Bell satt moderselskapet nemlig igjen med bare langdistansenettet.

Telenors grep om "den siste kilometeren" ut til folks hjem vil gi dem mye større fordeler. Fordi de kontrollerer bredbåndsnettverkene, kan de tilby sine egne bredbåndskunder å prioritere trafikken til IP-telefoni hvis det blir kø på nettet. Dette kan forhindre forsinkelser og hakking. Spørsmålet er hvor langt ned i pris Telenor er villig til å gå, i frykt for å kanibalisere sin egen fastlinjetelefoni.

Til toppen