Vurderer bruksrelaterte reklamer i Windows

Enda et Microsoft-patent viser ambisjoner om å vise bruksrelatert reklame i Windows.

Google har blitt et av verdens største og viktigste programvareselskap gjennom å levere nettbaserte løsninger som er gratis for brukerne, men som selskapet tjener gode penger på å selge relaterte annonser til.

Ved siden av sin særdeles vellykkede søketjeneste, bruker Google sin teknologi til å skanne innholdet i GMail-brukernes epost for å vise relevante tekstannonser ved siden av eposten.

Nå viser en patentsøknad fra Microsoft at de sysler med å gjøre noe av det samme i sitt operativsystem Windows. Microsoft beskriver en modell der de viser relevant reklame ut fra hvordan brukerne bruker Windows.

- Folk forstyrres av reklamen når den ikke rettes mot dem. Det er en balansegang mellom hva som er reklame og hva som er informasjon. Relevant reklame tror jeg brukerne vil sette pris på, sier Fredrik Wallner i Microsoft Digital Advertiseing Solutions Office, til IDG.se.

Reklamene vil først og fremst rette seg mot ny maskinvare og programvare som brukerne kan tenkes å ha behov for som en følge av deres arbeidsvaner. Eksempelvis kan det nye systemet ende opp med å vise en reklame for nye grafikkort hvis en bruker åpner en mappe med spill.

Microsoft ser for seg at annonsørene betaler for hver gang deres annonse vises, eller alternativ når en bruker synes det er interessant nok til at vedkommende klikker på den medfølgende lenken.

Google har allerede fått endel kritikk for at deres system skanner gjennom personer og bedrifters epost i forbindelse med annonsevisninger, men Microsoft mener at dette ikke behøver å være et problem så lenge det gjøres riktig,

- Det gjelder bare å være tydelig med hva som skal registreres, og alle må kunne se hva som registreres. Ingen skal behøve å være urolig, sier Wallner, til IDG.se.

Dette er ikke det første patentet Microsoft kommer med som tar sikte på å tjene penger på visning av relatert reklame i Windows. digi.no har tidligere skrevet om et lignende patent som Microsoft har søkt om:

    Les også:

Forskjellen er at i den forrige patentsøknaden tok Microsoft utgangspunkt i innhold på datamaskinen, mens de i denne nye patentsøknaden ser på muligheten til å vise annonser ut fra hvordan Windows brukes.

Selv om Microsoft har søkt om patent på et slikt annonsesystem i Windows, er det langt fra sikkert at det blir å finne i Windows-operativsystemet. Ifølge Microsoft i Sverige har programvaregiganten et tusentals patenter som ligger ubrukt.

Her kan du selv lese Microsofts patentsøknad.

Til toppen