Vurderer rettslige skritt mot Talkmore

De fleste tjener lite på å bryte operatørlåsen. Telenor og Netcom vurderer likevel rettslige skritt.

Mobiloperatøren Talkmore har i sommer kjørt en aggressiv TV-kampanje der de reklamerer for å låse opp mobillåser for kunder som har kjøpt subsidiert mobiltelefon med bindingstid.

I utgangspunktet kan dette høres forlokkende ut: Mobiloperatører som Telenor og Netcom subsidierer prisene på mobiler med opp mot 3000 kroner for å gjøre innkjøpsprisen lavere. Pengene henter de inn igjen over 12 måneder gjennom abonnementet kunder binder seg til. Det er derfor fristende å bryte sperren og kjøpe billigere ringeminutter et annet sted.

Men Telenor og Netcom mener Talkmore ikke forteller kundene sine hele sannheten: For de fleste vil det ikke ha noen særlig effekt å bryte sperren på mobilen. Regningen med den faste månedsavgiften der de to selskapene vil fortsatt komme i posten selv om man ikke lenger ringer med mobilen over deres nett.

Og det er med den faste månedsavgiften de to selskapene henter tilbake mesteparten av subsidiene, påpeker Arild S. Johannessen i Telenor og Nina Kersten Nilsen i Netcom overfor digi.no.

Og det vanker dessuten fort en straffeavgift, for Telenor og Netcom ser opplåsingen med en gang.

– Skal du ta i bruk mobilen hos en annen operatør, må du flytte nummeret og da får jo vi meldingen. Er kunden fremdeles i bindingstiden, er dette et brudd på kontrakten, noe vi krever 600 kroner for. I tillegg kommer tilbakebetaling for hvor lang bindingstid som gjenstår, forteller Johannessen til digi.no.

Netcom var ukjent med Talkmores tilbud da digi.no spurte hva det Telia-eide selskapet hva de mente om dette. Men etter en liten sjekk, forteller Nilsen det samme som Telenor.

– Talkmore får det til å virke veldig enkelt, som om det ikke har noen økonomiske konsekvenser, mener Johannessen.

Både Telenor og Netcom skal nå utrede Talkmores nye tilbud for se om de skal gå til rettslige skritt mot selskapet.

    Les også:

Til toppen