W3C skisserer ny personvern­standard

Webgiganter utarbeider felles løsning for å velge vekk sporing på tvers av nettsteder.

W3C kom denne uken med de første utkastene til to standarder som skal gjøre det mulig for nettleserbrukere å fortelle blant annet annonse- og innholdsleverandører på nett at de ikke ønsker å bli sporet på tvers av nettsteder.

Standardutkastene er delvis basert på «Do Not Track»-funksjonaliteten som støttes av flere nettlesere. Men en standardisert løsning som er utarbeidet av et bredt utvalg av interessenter, vil nok i større grad bli respektert enn løsninger fra enkeltleverandører.

Også med de kommende standardene vil det ved hjelp av en innstilling i nettleseren være mulig å fortelle innholdsleverandører på weben at man ikke ønsker å bli sporet på tvers av nettsteder. Denne informasjonen blir delt med nettstedene ved hjelp av headerfeltet DNT (Do Not Track) i HTTP-spørringer og til integrerte skript via en HTML DOM-egenskap. Informasjonen skal også deles også med nettleserplugins og -utvidelser via nettleserens programmeringsgrensesnitt. I tillegg definerer standardutkastet mekanismer som nettsteder kan benytte for å fortelle at de faktisk respekterer dette valget.

Standardene blir utarbeidet av W3C Tracking Protection Working Group. Blant medlemmene av denne gruppen er Adobe, Apple, Center for Democracy and Technology, Facebook, Google, Mozilla, Microsoft, Opera og Yahoo!. I tillegg består gruppen av annonsører og inviterte eksperter fra blant annet Electronic Frontier Foundation, US Federal Trade Commission, Consumer Watchdog, Universiteit Leiden og tyske Unabhängigen Landeszentrums für Datenschutz.

I det ene standardutkastet heter det at ingen av deltakerne i dette arbeidet ønsker å krenke brukeren.

– For annonsører virker det mot sin hensikt. For nettstedeiere støter det vekk publikum og inntekter. For annonsenettverk fører det til blokkering og tap av annonsører. Derfor trenger vi en mekanisme hvor brukerne kan uttrykke sine egne valg knyttet til sporing på tvers av nettsteder som både er enkel å konfigurere og effektiv når den er implementert. På samme måte, siden noen nettsteder kan være avhengige av inntekter fra rettet annonsering og ikke kan eller vil la brukere benytte innholdet uten innsamling av data på tvers av nettsteder, trenger vi en mekanisme for nettsteder som varsler brukerne om slike krav, og som lar brukerne etablere unntak til DNT for spesifikke nettsteder.

W3C regner med at de to spesifikasjonene vil bli standarder innen midten av 2012.

    Les også:

Til toppen