Wall Street Journal passerer 200.000

The Wall Street Journal Interactive Edition passerte i går 200.000 abonnenter. To tredeler abonnerer kun på webutgaven.

The Wall Street Journal har hatt stor suksess med sin tjeneste på web siden starten på betaltjenesten i august 1996 (wsj.com ble lansert i april 1996).

I løpet av 20 måneder har utgiveren Dow Jones & Co kunnet notere et skikkelig påtrykk i registrering fra nettabonnnenter som har vært villige til å betale 49 dollar for ett års web-abonnement (20 dollar mindre hvis man abonnerer på den trykte utgaven i tillegg).

Ifølge Thomas Baker, markedsdirektør i avisen, er det mest oppløftende ved tallene at to tredeler av de 200.000 kun abonnerer på webutgaven. Snittalderen på leserne er 40 år og mellom 85 og 90 prosent av disse er menn. Baker hevder også overfor CNets News.com at 80 prosent av leserne fornyer abonnementet etter ett år.

Likevel har det gått betydelig tregere for Dow Jones å skaffe nye 100.000 abonnenter sammenliknet med de første 100 000. Det gikk åtte måneder å skaffe de første 100.000, mens det deretter tok ett år for å passere 200.000 abonnenter.

Det første året nøt Wall Street Journal blant annet godt av at Dow Jones la ned Dow Jones Information Network i januar 1997 og henviste børsinteresserte videre til WSJ.

Rundt ni prosent av webabonnentene til WSJ kommer fra utlandet med flest nettbrukere i Canada, Japan og Storbritannia. Det virker som om den sterke amerikanske merkevaren har truffet publikum hjemme med sin kombinasjon av børsrelatert stoff og ekslusive webseksjoner som Tech Center og Sports.

I tillegg har den interaktive versjonen satset på regional seksjonering som Europa og Asia pluss relaterte Dow Jones-tjenester som Barron's Online og SmartMoney.

Til toppen