BEDRIFTSTEKNOLOGI

WAP-tjeneste for innesperrede sporveispassasjerer

Halvannen times taushet overfor 2000 innesperrede passasjerer i en mørklagt tunnel markerer en milepæl i Oslo Sporveiers kamp for å gjøre t-banen til en informasjonsfri oase.

22. aug. 2000 - 11:41

Oslo-avisene forteller at lynet slo ned hos Oslo Sporveier i går klokken 16:45. Strømmen gikk i t-bane-tunnellen mellom Tøyen og Carl Berners Plass, og to tog med mellom 1000 og 2000 passasjerer ble stående fast.

Det var mørkt og taust i tunnellen. Etter tre kvarter fant en politimann blant passasjerene på å ringe sine kollegaer - mobiloperatørene har nettopp ordnet dekning i tunnellen - og få dem til å gjøre noe. Det ble sendt politipersonell til perrongen på Carl Berner.

En time etter lynnedslaget begynte passasjerene på eget initiativ å vandre langs skinnegangen mot Carl Berner. Klokken 18:30 var de fleste atter i frihet. En sukkersyk kvinne ble hentet ut på båre ved 19-tida. En astmatisk 15-åring måtte få legehjelp i tunnellen.

Politiet sier til avisene at Sporveien aldri varslet at inntil 2000 mennesker var innesperret i en tunnel.

Passasjerene sier til avisene at Sporveien ikke kom med noe som kunne tolkes som informasjon.

Sporveien sier til avisene at de ikke sa noe til verken politi eller passasjerer, og at de heller ikke satte i gang noen evakuering.

Rett før jul i fjor roste jeg Oslo Sporveier for å tilby en informasjonsfri oase i et samfunn som ellers flyter over av meldinger, medier og nyheter av alle slag. Jeg beundret alt fra grøtete høyttalere og uvirksomme "infofoner" til løpske tavler og misvisende skilting. Jeg avsluttet med å advare mot å fortelle dem om WAP - oasen må jo vernes.

I dag gleder jeg meg over at Oslo Sporveier har fulgt ikke bare bokstaven men også ånden i min ros. Halvannen times taushet overfor 2000 innesperrede passasjerer utgjør utvilsomt en ny norgesrekord i informasjonsfrihet.

Jeg erkjenner likevel at også informasjonsfriheten trenger grenser. Tipset om en WAP-tjeneste for innesperrede sporveispassasjerer går derfor til konkurrenten Oslo Snarveier. Jeg forutsetter at tjenesten tilbyr en utstrakt grad av interaktivitet, og at det garanteres kontakt på stadig høyere politisk nivå etter hvert som tiden går. Byrådet koples inn etter ti minutter, bystyret etter tjue - og Samferdselsdepartementet straks halvtimen er gått.

Tjenesten bør være åpen for alle, med ett viktig unntak. Sporveien og dens medarbeidere holdes utenfor, slik at de kan fortsette å dyrke sin informasjonsfrie oase, uberørt av paniske skrik i tunnellen.

Les også:


Oslo Sporveier - en oase for informasjonsfrihet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra