Warner og BMG prøver norsk piratbeskyttelse

Musikkgigantene Warner Music og BMG prøver ut norsk antipirat-teknologi for å kunne tilby nedlasting og deling av musikk via mobilen. Og lillesøster Minogue er prøvekanin.

Beskyttelse og styring av opphavsrettslig beskyttet materiale på alle digitale plattformer er etter hvert blitt et nøkkelspørsmål for innholdsleverandører, ISP-er og teleoperatører. Plateselskaper er for eksempel uvillige til å slippe løs sine artister på Internett og mobile kommunikasjonsplattformer før et skikkelig system for kopivern er på plass. Kort sagt: Uten et kopisikringssystem vil mobilbransjen ha et Napster-problem.

Nå seiler en norskutviklet løsning opp som svaret på musikk- og filmindustriens bønner. DRM-teknologien (digital rettighetsstyring) kalles OMA DRM server og er utviklet av Oslo-firmaet Beep Science AS. Under den internasjonale telekom-messen ITU Telecom World 2003 i Geneve denne uken vil Beep Science demonstrere live sin mobile DRM-løsning med nedlasting av kopibeskyttet innhold (musikk, bilder, videoklipp, MMS-innhold) fra BMG og Warner Music.

BMG-bandet Kemopetrol og Dannii Minogue (lillesøster til Kylie) stiller dessuten opp som "prøvekaniner" for demoen av den norske piratbeskyttelsesteknologien.

- Det er altså ingen omfattende avtale på plass mellom BMG/Warner og Beep Science slik Reuters skrev sist fredag, men potensialet ligger jo der, sier administrerende direktør og deleier Jan Rune Hetle i Beep Science til digi.no.

Signalene fra musikkbransjen er uansett oppløftende:

- Vi i BMG er oppglødde over at vi endelig får en mobil musikktjeneste som beskytter våre rettigheter og som samtidig vil kunne gi oss omsetning fra mobil innholdsdistribusjon, sier for eksempel markedssjef Kimmo Valtanen i BMG Finland.

Kollega Tuomo Korpinen, skandinavisk sjef for nye medier i Warner Music, er like oppglødd:

- Warner Music ønsker å se nærmere på forretningsmulighetene som ligger i "sikker P2P superdistribusjon av musikk over trådløse nettverk", sier Korpinen, og legger til at nøkkelen til en vellykket e-musikktjeneste er å gi folk en opplevelse som de virkelig ønsker og er villig til å betale for. Den må være enkel, lett å bruke, samtidig som den respekterer både sluttbrukeren og innholdseierens rettigheter, noe Beep Sciences løsning synes å gjøre.

Under demoen i Geneve vil folk kunne surfe i ymse musikkinnhold, kjøpe brukerrettigheter og bestille kopibeskyttet musikk rett ned til mobiltelefonen. Brukerne kan også videresende musikk til sine venner (superdistribusjon/P2P), som kan kjøpe seg brukerrettigheter over mobilt internett.

digi.no kunne allerede i mars i fjor omtale den nye antipirat-løsningen. Telenor Mobil har testet Beep Science-løsningen, som legger til et slags "digitalt fingeravtrykk" i bilder, lyd- og videofiler som innholdsleverandører så kan selge til mobilbrukere - for eksempel en kort bildeserie og lyd fra TV-serien Fleksnes som du har kjøpt fra NRK. Du kan videresende Fleksnes-sketsjen til dine kompiser, men da oppdager Telenor Mobils server fingeravtrykkene på filen og belaster din konto samtidig som NRK får betalt.

    Les også:

Til toppen