Washington Post på konvergens-jakt

TV-selskap allierer seg med aviser for å bli best mulig representert i eteren, på papir og på Internett. Washington Post + NBC = sant. Det samme er New York Times og ABC.

Journalistene i The Washington Post må belage seg på økende mediefokusering når de etter hvert skal eksponeres på skjermen, skriver den britiske avisen The Guardian.

Washington Post har inngått samarbeid med TV-selskapet NBC, som igjen samarbeider med Microsoft om portalen MSNBC. Washington Post sikrer med avtalen eksponering på et av de mest trafikkerte nettstedene i USA.

Avtalen ble inngått denne uken og er et tegn på en ny trend i det amerikanske markedet: konvergens skapes gjennom samarbeid og mediekonstallasjoner. Washington Post eier magasinet Newsweek, som også er del av denne avtalen.

NBC og MSNBC eier sammen to kabel-TV-kanaler og to nettsteder. Et nytt nettsted vil bli lansert neste år som følge av avtalen, og dette vil bære navnet Newsweek.MSNBC.com.

Ansvarlig redaktør i den Washington-baserte avisen, Leonard Downie, forteller at årsaken til inngåelsen av avtalen, var å sikre større spredning av materiale produsert av avisen.

- Framtiden for nettsteder inkluderer helt klart videooverføringer av direkte hendelser som pressekonferanser. Og vi har ikke video, uttaler han til The Guardian om hvorfor avisen ikke satser på et eget nettsted uavhengig av andre.

Journalister og reportere i avisen vil regelmessig være å finne på MSNBC' nyhetsprogrammer, i tillegg til på NBC.

Analytikere i mediebransjen liker at slike konstellasjoner dannes.

- Denne avtalen reflekterer virkelig misnøye blant nettbrukere over den redaksjonelle kvalitet på nyheter man finner på de fleste nettsteder. De fleste populære nyhetsnettsteder tilbyr en diett av ufordøyd byrånyheter, sier analytiker Peter Kreisky i analysebyrået Mercer Management Consulting.

Straks etter at denne avtalen var kjent, offentliggjorde The New York Times planer om å samarbeide med TV-stasjonen ABC, eid av The Walt Disney Company.

Til toppen