Watson får stadig flere oppgaver, inkludert å finne fram til de mest ettertraktede julegavene innen visse kategorier. (Bilde: Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0))
Watson-systemet er drivkraften bak den nye IBM Watson Trend-appen, som her vises fram av Hannah Egan i IBM. (Bilde: Wikipedia Commons, IBM)

IBM Watson

Watson vil hjelpe deg med julegavehandelen

Kunstig intelligens kan brukes til så mangt.

Dessverre, Watson kan nok ikke gjøre selve julegavehandelen for deg. Men IBMs Watson Trend-nettsted og -app skal kunne gi brukerne oppdatert informasjon om hva som kan komme til å bli de mest populære julegavene.

Dette gjøres ved å analysere hva folk daglig skriver om i omkring 10 000 ulike blogger, fora, rangeringer, brukeranmeldelser og sosiale medier. På denne måten skal Watson kunne avsløre hva forbrukere virkelig tenker om noen av produktene du kanskje vurderer å kjøpe i julegave.

Videreutvikles: IBM gir Watson kraftig ytelsesøkning 

Rangering

Brukerne av appen, som kun er tilgjengelig for iOS, kan se en oversikt over de hundre mest trendy produktene innen kategoriene forbrukerelektronikk, leker, samt helse og fitness. Hvert produkt gis hver dag et trend-poengsum som er basert på hvor mye produktet omtales og hvor stor veksten i omtalen er.

IBM Watson Trend-appen for iOS.
IBM Watson Trend-appen for iOS. Bilde: IBM

I motsetning til det bildet til høyre viser, ligger Apple Watch i skrivende stund helt på topp, foran tv-er fra Samsung og Lego City. Det er mulig å klikke på de ulike produktkategoriene for å se nærmere på tallene bak.

Watson bruker systemets kognitive evner og kunstige intelligens til å analysere store datamengder. Ofte brukes dette til spesifikke oppgaver som ikke er så enkle for alle å forstå. Men i blant gis systemet litt mer forbrukerrettede oppgaver, blant annet å spille Jeopardy.

Les mer: Watson vant

Mer mobilhandel

IBM mener for øvrig at det for første gang vil være flere som vil bruke mobilen enn pc-en for å finne fram til og handle varer som er på tilbud under Thanksgiving-helgen, i alle fall i USA. I løpet av den fem dager lange perioden er det ventet at mobiltrafikken vil økes med 17 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig ventes antallet kjøp som gjøres med mobilen å øke med 34 prosent.

Lykke og forakt: Nå kan programvare avsløre følelsene dine 

 

Til toppen