Web 2.0-bølgen roer seg ned nå

Youtube og andre suksesser gjorde Web 2.0 feberhett, men nå peker pilene nedover.

Web 2.0 - merkelappen som er satt på Ajax og en rekke andre teknikker - har de siste to-tre årene vært den heteste merkelappen et selskapet kunne gi seg selv for å tiltrekke seg penger. Men nå begynner dette å bli vanskeligere - det blir i hvertfall færre web 2.0 selskaper som får penger.

Dermed ser gullrushet etter å bli den neste Youtube eller Facebook ut til å legge seg. Dette er dog i USA hvor som er hjemlandet til de fleste av de store suksessene og landet der det har vært delt ut mest investor-penger.

Det viser tall fra Dow Jones VentureOne og Ernst & Young, skriver Financial Times. Web 2.0-selskaper

I USA fikk forskjellige selskaper 357 millioner dollar i fjor, en tilbakegang fra 2006. I Europa doblet investeringene seg, men bare fra et lavt nivp og endte på 51,5 millioner dollar. Også investeringer i Kina og Israel øker. Men bransjen er fremdeles milevis unna nivået under dotcom-årene da venture-selskapene ble pumpet ut over 100 milliarder dollar i de beste årene til IT og andre selskaper.

Store venture-selskaper som Benchmark Capital og Kleiner Perkins og Omidyar har redusert sine web 2.0-investeringer kraftig.

Til toppen