Web'en som konkurransefortrinn

Hittil i år har jeg fløyet seks ganger med Braathen S.A.F.E. og ingen ganger med SAS. Grunnen? - At Braathen har en bedre web!

Å være redaktør i HjemmeNett er ikke verdens mest bereiste jobb. Det hender likevel at jeg trenger å besøke en samarbeidspartner et annet sted i landet, og som den travle forretningskvinne jeg er reiser jeg selvfølgelig med fly.

Siden jeg jobber på web, er web'en et naturlig sted for meg å begynne når jeg vil ha informasjon. Det er ikke så veldig mye jeg trenger å vite når jeg planlegger en reise, men én ting er faktisk kritisk: tidspunktene for avreise og landing. Skal jeg booke et møte eller flere, er det liksom en fordel å vite når jeg kommer dit.

På Braathens web finner jeg klokkeslettene veldig enkelt og greit, både for avreise og landing. Det er bare å klikke på «tidtabell» og velge byen jeg vil reise til. Som en bonus får jeg dessuten lettvinte linker til hoteller i disse byene, noe jeg gjerne benytter meg av. Rica-kjeden har nemlig også fått meg som kunde som resultat av Braathens gode web - og sin egen oversiktlige og greie online hotellinformasjon.

Braathens hovedkonkurrent SAS har jeg selvfølgelig også vært innom. Jeg har forstått utfra forsiden deres at de har tidtabeller online, men jeg har aldri klart å faktisk klikke meg fram til den informasjonen jeg trenger. Men jeg skal innrømme at jeg har gitt opp etter en fire-fem forgjeves klikk. Det er rett og slett for mye tekst, for mye bilder og alt for lite faktisk informasjon på SAS' sider. Eller som vi sier på godt norsk: Mye skrik og lite ull.

Så det var simpelthen greiere å bokmerke Braathens og holde meg der. Og da jeg dro hjem fra Tromsø forrige uke gav innsjekkingsbetjenten meg et Bra-Card med på reisen, så nå er jeg kommet inn i lojalitetsprogrammet deres også.

Bare for å gjøre poenget ekstra tydelig: Jeg hadde i utgangspunktet ikke noe større ønske om å bruke det ene flyselskapet enn det andre. Men jeg hadde et klart behov for informasjon - så kort, konsis og brukervennlig som mulig. Og som informasjonsmedium er web'en ganske så enestående.

Bare tenk litt på det, neste gang noen sier at det ikke utgjør noe vesentlig konkurransefortrinn å være best på web.

Til toppen