Det virker lett ironisk at et amerikansk selskap slår om seg med slagordet "Europe's fastest growing internet broadcast company". Men det er mulig de har dekning for det, der de styrer lavbudsjett-multimedia-nettsteder som "Central Europe Online", "Russia Today" og "Inside China Today" fra kontorer i Praha, Bejing og - Bethesda, Maryland.
Riktig nok leverer ikke de tre engelskspråklige nyhetstjenenestene mer enn 1,2 millioner sideoppslag i måneden så langt. Det er mindre enn Dagbladet :på nettet har i uka. Men med verdens raskest voksende økonomier som dekningsområde og verdensspråket engelsk som formidligsform, kan dette bli stort.
Og mens Kvasir forsøker å erobre Skandinavia i konkurranse med Yahoo - som gjerne også slår seg ned i resten av verdens velstående nasjoner, legger European Internet Network (se peker i margen til høyre) opp til masseproduksjon av lokale tospråklige Yahoo-kopier i Sentral-Europa, Øst-Europa og Asia. Metoden er like enkel og grei som den er genial: Kopiere teknologi og fylle på med aggregert lokalt innhold.
Har du en hvor-som-helst-i-verden-web i magen, burde dette nettstedet gi deg inspirasjon. I denne mediekanalen er det ikke geografien som er utfordringen.