Web-office klar for avspark

Programvareselskapet WebCom lanserer onsdag en nesten lusfri versjon av sitt vevbaserte prosjektstyringsverktøy WebOffice. - Innen ett år er vi verdt minst 20 millioner kroner, sier markedsdirektør Rune Semundseth til digi.no.

Det lille selskapet Web Com var i ferd med å gå i oppløsning i våres da en av nøkkelpersonene i selskapet Rune Semundseth ville forlate selskapet etter uenighet med eieren Hood Invest. Semundseth forlangte å få kjøpt eierandeler i selskapet - noe som Hood Invest etterhvert gikk med på, etter at flere andre ansatte også hadde truet med å gå.

Etter at Semundseth fikk sine eierandeler har urolighetene stilnet hen, og WebCom er på offensiven som aldri før med et nytt vevbasert standardprodukt for prosjektstyring. Programvaren, som har fått navnet WebOffice, har avsatt plass til dokumentarkiv, kontaktliste, adressebok, kalenderfunksjon, diskusjonsforum, kontaktinfo og informasjon om ulike prosjekter.

- Idéen med denne programvaren er å tilby kundene en gruppevareløsning som kan aksesseres fra en hvilken som helst node som er tilknyttet verdensveven. På denne måten kan folk arbeide sammen over et stort geografisk område, sier Semundseth til digi.no. En annen fordel med det vevbaserte grensesnittet er at man enkelt kan gi tilgang til informasjon til kunder og leverandører.

- Ønsker du å utveksle informasjon med en av dine nære kunder eller leverandører, er det svært enkelt å opprette et felles prosjektområde der alle typer informasjon kan deles. Dessuten kan utenforstående gis tilgang til begrensede områder av vevstrukturen, sier Semundseth, som også på den finansielle siden har stor tro på selskapet.

- Før vi lanserte Weboffice ble vi verdsatt til mellom syv og ni millioner av en større aktør som var interessert i oppkjøp. Vi avslo, og kommer til å avslå beilere inntil vi har fått etablert våre produkter bedre i markedet. Dette tror jeg vil skje fort, og innen et års tid tror jeg budene vil ligge på rundt 20 millioner, sier Semundseth, som innrømmer at pengemangelen begynner å få konsekvenser.

- Vi har brukt opp all egenkapitalen, og vurderer nå nøye å gjennomføre en emisjon for å får inn den nødvendige arbeidskapital, sier han.

Markedet som Semundseth og WebCom har som målsetning å erobre er det han kaller markedet for små og mellomstore organisasjoner.

- Jeg brukere ordet "organisasjoner" fordi jeg ikke utelukker å levere dette til mindre enheter i store organisasjoner, sier Semundseth, som har til hensikt å selge rundt fem eksemplarer av WebOffice innen 1997, og deretter minst doble dette.

Én lisens for ti brukere av WebOffice koster omkring 25.000 kroner, og deretter øker prisen med 5000 kroner for hver tiende bruker.

Til toppen