BEDRIFTSTEKNOLOGI

Web-tjeneste ordner konferansesamtaler

Skjermen viser et nettsted med overskriften "Conference Center". - Tjenesten vi tilbyr, er at du selv legger opp dine konferansesamtaler for vanlig telefoni, sier Europa-ansvarlige for USA-selskapet TelePost, nordmannen Lars Hofstad.

Eirik Rossen
22. mars 1998 - 19:21

TelePost er delvis norskeid, blant andre investorer har Telenor Venture en andel på 25 prosent. Selskapet ble etablert mot slutten av 1996, og for rundt et år siden kom et europeisk hovedkontor - på Stabekk utenfor Oslo. Forretningsidéen er å utnytte Internettet til å tilby nye tjenester - eller gamle tjenester på en ny og bedre måte.

Conference Center tilbys som abonnementstjeneste. Hensikten er å gjøre det både enklere og billigere å sette opp konferansesamtaler. Det er ikke snakk om IP-telefoni, men om å frigjøre brukere fra de dyre, stivbeinte og vanskelige ordningene som televerkene tilbyr i dag.

Lars Hofstad. <i>Foto:  Eirik Rossen</i>
Lars Hofstad. Foto:  Eirik Rossen

- Konferansesamtalen spesifiseres gjennom et nettleser-basert grensesnitt, forklarer Hofstad. - Din personlige bestillingsside er tilgjengelig straks du taster brukernavn og passord. Du taster inn det telefonnummeret du befinner deg ved i øyeblikket. De andre deltakernes telefonnummer kan tastes inn direkte, eller du kan opprette en kontaktliste på bestillingssiden.

Demonstrasjonen går knirkefritt. Hofstad bestiller konferansen til en tysk mobiltelefon, og kopler inn en tysk fasttelefon og min norske mobiltelefon som deltakere. Det tar bare sekunder fra han klikker på skjermen til det ringer i telefonene. Blant fordelene i dette systemet framfor manuell bestilling hos televerk, er at den som har satt opp bestillingen, alltid kan kople ut deltakere eller trekke inn nye.

- Det som skjer bak kulissene, er at TelePost kopler opp samtalene via sin egen svitsj, sier Hofstad. - Svitsjen vi bruker nå, er i Oslo. Vi kjøper tellerskritt fra Telenor. Brukeren får en faktura fra oss, der hver konferanse spesifiseres med dato, tidspunkt og varighet for hver deltaker. Totalt sett blir tjenesten vår ikke bare langt mer fleksibel og enkel i bruk, men også billigere.

Hofstad mener televerkenes uhensiktsmessige ordninger er hovedforklaringen på at konferansesamtaler fortsatt nyttes forholdsvis lite.

- Undersøkelser fra Telenor Media tyder på at bankene er de største brukerne. Det nordiske markedet anslås til rundt 200 millioner kroner i året, fordelt på 50 millioner i Norge, det samme i Danmark, og det dobbelte i Sverige. Det er vanskelig å anslå hvor stort potensialet er, men det er innlysende at det er mange ganger så stort som dagens marked.

Når det går opp for folk hvor lett det er å bruke TelePosts tjeneste til å sette opp en konferansesamtale bare med utgangspunkt i en lokal Internett-tilknytning, regner Hofstad med at ikke bare mindre selskaper begynner å bruke denne erstatningen for fysiske møter, men at også familiemedlemmer kopler opp konferansesamtaler når de ikke har muligheten til å besøke hverandre - for eksempel ved høytider og merkedager.

- Foreløpig har vi en svitsj i San Francisco og en i Oslo. I løpet av annet kvartal vil vi ha svitsjer i Sverige og Danmark, og innen tredje kvartal kommer det også svitsjer i England og Nederland.

TelePosts nettsted tilbyr en annen tjeneste, kalt "Message Center". Den består av en universell postboks, av samme type som tilbys i avanserte lokalnett, det vil si at den samler tekstmeldinger, stemmemeldinger (også kjent som "voice mail") og faksmeldinger.

- Det vi tenker oss, er at den reisende omdirigerer e-post, stemmepost og fakser til sin personlige postkasse i Message Center, sier Hofstad.

- Flere e-post-adresser og stemmepostadresser kan omadresseres til samme Message Center-postkasse. Nettstedet gir fortløpende oversikt over meldingene etter hvert som de kommer inn, og viser hva slags meldinger det dreier seg om. Meldingene kan leses i nettleseren. Stemmepost gjøres om til en lydstrøm i RealAudio, faksene vises som TIF-fil.

Du behøver ikke bruke nettleseren: Tjenesten kan også kontaktes via telefon. Derfra kan fakser omdirigeres til faksmottakere, og engelskspråklig e-post kan leses opp.

Tjenesten tilbyr også å sende både e-post og faks, det siste krever et eget opplegg i tekstbehandleren Word.

En liten ulempe som TelePost ikke kan lastes for, er at fakser vises i nettleseren akkurat slik de mates i faksmaskinen. Det som går inn på hodet, vises følgelig opp ned på skjermen - med mindre du erstatter nettleseren med et grafikkprogram som lar deg rotere bilder.

- Message Center vil koste mellom 80 og 100 kroner måneden, sier Hofstad.

- Den gir tilgang til Conference Center, der kostnadene foreløpig kan anslås til gjennomsnittlig to til 2,50 kroner per minutt per deltaker i Norden.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra