Web-Toppen 1999: Hele bransjen en vinner

Det var ingen eksplosjon for nettstedene som deltar i Web-Toppen i 1999, men det peker bare en vei: Oppover.

Det er ingen tvil om at 1999 var et godt år for norske nettsteder. Veksten fra 1998 til 1999 er betydelig, da så godt som alle nettstedene som deltar i den kvartalsvise statistikken fra Norsk Gallup Institutt, får flere daglige og ukentlige lesere.
Les også:
Relativt sett øker ITavisen mest, viser tallene fra Web-Toppen.


- Sammenliknet man 1998 med 1999 øker alle nettsteder. Dette må sees i lys av at det er mer bruk av Internett generelt i Norge. Det er den viktigste faktoren som påvirker hele markedet. Noen øker mer enn andre, kanskje det redaksjonelle innholdet blir bedre eller kanskje man markedsfører seg bedre, sier analytiker Knut Arne Futsæter til digi.no.

- Et eksempel hvor innholdet har blitt bedre, er TV2. De har også hatt mulighet til massiv markdedsføring gjennom sin egen TV-kanal, mener Futsæter.

Nettavisen er også et redaksjonelt produkt på Internett som opplever stor vekst i 1999. I 1998 hadde Nettavisen 220.000 ukentlige lesere i gjennomsnitt, mens dette tallet har steget til 349.000 i 1999. Det er en positiv endring på hele 129.000 lesere. Når det gjelder daglige lesere har publikasjonen 123.000 lesere i 1999 mot 67.000 lesere i 1998,

- Nettavisen leverer de viktige nyhetene hurtig, er det noe som skjer, så er det mange som bruker Nettavisen. Nettavisen har noe av den samme funksjonen som radioen hadde i gamle dager. Når det skjedde noe, lyttet man på radio, som var raskere enn avis og TV. Mottakeren velger selv tidspunktet man ønsker å bli informert, noe som er styrken til Internett, understreker Futsæter.

- Har 1999 en klar vinner?

- Det må i så fall være hele bransjen. Fra 1996 har det vært sterkt økende tendens hele tida. Det har ikke eksplodert fra 1998 til 1999 mer enn det gjorde fra 1997 til 1998. Men det er en helt annen dynamikk i Internettbransjen enn i andre bransjer, understreker Futsæter.


Gallups WEB-topp Ukentlige lesere Daglige lesere
1999 1998 1999 1998
INTERNASJONALE TJENESTER
AltaVista.com 562.000 - 204.000 -
Yahoo! 407.000 - 126.000 -
ALLMENNE NYHETSTJENESTER
VG Nett 452.000 275.000 193.000 97.000
Nettavisen 349.000 220.000 123.000 67.000
Dagbladet:på nettet 351.000 200.000 143.000 72.000
Aftenposten 233.00 139.000 82.000 46.000
TV2.no 180.000 85.000 40.000 29.000
NRK.no 112.000 80.000 28.000 19.000
Dagens Næringsliv 98.000 - 25.000 -
Bergensavisen 33.000 20.000 11.000 7.000
Bergens Tidende 30.000 20.000 10.000 5.000
Stavanger Aftenblad 27.000 18.000 10.000 7.000
Adresseavisen 21.000 15.000 7.000 4.000
Fædrelandsvennen 11.000 7.000 4.000 3.000
PORTALER
SOL 526.000 367.000 243.000 156.000
FAGAVISER PÅ NETT
DinSide 117.000 - 40.000 -
Internettavisen digi.no 89.000 48.000 26.000 15.000
IT-avisen 66.000 26.000 19.000 7.000
NettMagasinet.no 31.000 - 7.000 -

ANDRE TJENESTER
Finn 99.000 - 23.000 -
Gule Sider 83.000 49.000 21.000 9.000
Bilguiden 81.000 - 15.000 -
Eiendomsnett 70.000 - 18.000 -
StepStone 74.000 - 19.000 -
Norsk Gallup har innhentet tall til Web-Toppen i forbindelse med Forbruker og Media-undersøkelsen. For 4. kvartal 1999 (uke 40 til 49) er det foretatt 7.787 intervjuer. Feilmarginen er på +/- 1,1 prosent. Kilde: Norsk Gallup Institutt.

I oversikten over er verken Ebud, Organizer, msn.no, Startsiden.no, NettGuiden, PC World, SOL Børs, Jobline, Hegnar Online eller Auksjons.net med, fordi de ikke deltok i Web-Toppen hele 1999.
Til toppen