WebAd mister Hegnar Online

Hegnar Online brukte MTG-selskapet WebAd til å selge annonser på sin tjeneste, men har nå bestemt seg for å gjøre jobben selv. WebAd mener de fikk for dårlig tid til å vise hva de var gode for.

Redaktør Stein Ove Haugen i Hegnar Online bekrefter at avtalen med Modern Times Group-selskapet WebAd AS er sagt opp.

WebAd skal ikke lenger selge annonser for tjenestene på Hegnar Online.

I fjor skrev digi.no at WebAd blant annet skulle satse på en finans- og økonomiprofil i sitt salgsnettverk. Noen av konkurrentene til selskapet er DoubleClick og NetAd.

- Vi har hatt en prøveperiode som har gått i høst, fordi vi ikke var sikre på om vi skulle gjøre dette selv. Nå har vi kommet til at vi vil gjøre det selv. Vi må ha kundekontakten selv - det er årsaken til at avtalen sies opp, sier Haugen.

Annonseomsetningen for Hegnar Online nådde ikke de store høyder i 1998, men Haugen tror at forventningene til markedet generelt er altfor høye.

- Resultatet i 1998 ble ikke godt nok. Jeg lurer fremdeles på disse totalprognosene folk kommer med nå, jeg tror de er for høye. Prognosen på 50 millioner for 1998 tror jeg er nok, det blir i alle fall ikke noe mer enn det. Det har jo versert flere anslag for 1998, og 50 millioner er det laveste jeg har hørt, sier Haugen til digi.no.

- Hva er dine forventninger til annonsemarkedet i 1999?

- Jeg er veldig spent. Det jeg har følelsen av, er at det er billig å annonsere på Internett samtidig som det er en direkte måte å nå målgruppen på. Derfor er jeg ikke sikker på at det er på Internett man vil kutte annonsekroner først. Jeg tror ikke at de som driver med Internett vil merke denne nedgangen så mye som fryktet. Men jeg er ikke sikker på en kjempestor vekst i annonseomsetningen, selv om en innstramming i økonomien vil også reflekteres i annonsemarkedet, sier Haugen.

I WebAd tilbakeviser daglig leder Erik Z. Børresen at det er snakk om noen oppsigelse av en avtale mellom Hegnar Online og WebAd.

- Oppsigelse er en sannhet med modifikasjoner. Vi har aldri signert en avtale med Hegnar. De har vært med i en veldig kort periode, og vurderte å samarbeide med oss. Men prøveperioden har etter vår oppfatning vært for kort til at de kan ha fått et reelt bilde. Stein Erik Haugen sier at de ønsker å prøve med eget salgsapparat, men at de ikke er sikre på at det er det rette. Vi i WebAd hadde imidlertid håpet at vi kunne vi litt mer tid, sånn at vi hadde kunnet vise at vi er et godt alternativ. Jeg håper vi kan få anledning til å vise det på et annet tidspunkt, sier Børresen til digi.no.

Tidligere i dag skrev digi.no om Filmweb som vurderer annonsesalgavtalen med WebAd.

- WebAd har en kontrakt som løper med FilmWeb. Vi vil i løpet av januar ha et evalueringsmøte og håper at de vil være en del av vårt nettverk i tiden framover også. Det er ikke noe dramatikk i dette, og vi håper det blir en positiv tilgang utover året, sier Børresen.

I høst overtok Modern Times Group (MTG) 100 prosent av aksjene i WebAd fra Electric Farm, og det markerte en strukturendring i selskapet, forteller Børresen.

- Eierskiftet ga oss full kontroll og vi kan nå arbeide på den måten vi ønsker, og vi er fornøyde med utviklingen så langt. Vi har strukturert oss etter hvordan markedet ser ut i dag, sier Børresen, som ikke vil gjette hva markedet endte på i 1998.

- I 1999 tror jeg forhåpentligvis at de profesjonelle aktørene kommer til å stå fram i mylderet av de mange uprofesjonelle aktørene. Nettsteder som digi.no, Nettavisen, VG og Dagbladet har erfaring og fungerer bra med egen salgsavdeling. Vårt konsept med nettverksløsning fungerer i utlandet, og jeg har tro på at det samme vil fungere i Norge, og er et godt alternativ for nettsteder uten egen salgsavdeling, sier han.

Men han er forsiktig med årets estimater.

- Jeg er for realistisk til å tro at markedet tar av i 1999, men forventer en positiv utvikling. Endringer vi har sett med for eksempel Scandinavia Onlines (SOL) opprydding, tror jeg er bra. Vi er avhengig av et profesjonelt marked, og de enkelte nettsteder må få et realistisk forhold til markedet, understreker Børresen.

I dag har WebAd 21 kunder (nettsteder) med deres logo presentert på forsiden av sin hjemmeside. Blant disse finner man Modern Times-kollegaen TV3 pluss Yahoo! og SOL Børs.

Til toppen