WebAd mistet kjempekunde

Det MTG-eide annonsenettverket WebAd mistet i januar sin hovedkunde, Yahoo! Norge. Nettverket skal nå satse hardt på å bli nisjeportalenes nettverk.

Et av Norges større nettsteder, Yahoo! Norge, bytter annonsenettverk fra WebAd til AdLink. Dermed mister det MTG-eide annonsenettverket en av sine aller største kunder.

Markedssjef for Yahoo! Norden, Ulrika Westin, forteller til digitoday.no at de ville ha det samme nettverket i hele Skandinavia. Fra før er Yahoo! kunde av AdLink i de andre nordiske landene.

AdLink får dermed tilgang til omtrent 40 millioner sidevisninger fra norske brukere. Dette er visninger som forsvinner fra WebAd.

Westin forklarer til digitoday.no at de var meget tilfreds med tjenestene de fikk fra WebAd, men siden de brukte AdLink i de andre nordiske markedene, var valget enkelt.

- Denne avtalen styrker vår tilstedeværelse på det norske markedet, sier Thomas Bagn, ansvarlig for forretningsutvikling i AdLINK Norge i en pressemelding.



Morten Hofstad, administrerende direktør i WebAd, bekrefter overfor digitoday.no at samarbeidet med Yahoo! har opphørt i Norge. Men Hofstad sier at selskapet ennå har mange gode og interessante kunder.

- Vi har satset mye på nisjekanaler, som flere Golf-nettsider, Femme.no og BarniMagen AS.


Det er innenfor dette segmentet vi skal satse. Samtidig har vi store aktører som Everyday (MTG-gruppens egen portal) og auksjonstjenesten QXL, sier Hofstad.
Tidligere har WebAd sagt opp kontrakten med en annen portal, MTG-eide Everyday, for så å få kontrakten på ny: Everyday tilbake i MTG-familien
MTG klarer ikke annonsesalget på egen portal
Til toppen