Webbyrået Grape satser på nettpublisering

Det norske, digitale kommunikasjonsbyrået Grape satser på nettet med et eget selskap for nettpublisering. Daglig leder i Grape avviser at publiseringen av nettaviser kommer i konflikt med webkundene.

Grape satser på et eget datterselskap som skal håndtere publisering på nett. Bakgrunnen er, ifølge administrerende direktør Lars Grønseth, at få utnytter mediet Internett til fulle i dag, og at kunder av Grape har etterspurt en slik tjeneste.

- Tar du en titt på nettet, er det ytterst få, bortsett fra redaksjonelle publikasjoner, som utnytter interaktiviteten i mediet. De fleste steder bærer preg av at de arbeider med print. Vårt hovedmål er å gjøre dette bedre, sier Grønseth.

Den første kunden til Grape da de startet opp i fjor, var den norske utgaven av det svenske reklame- og mediebladet Resume, som har fått navnet e-vox på den norske weben. I tillegg kjøpte Grape rettighetene til ungdomsmagasinet Hello av den gang konkursrammede Kjetil Faye Lund.

- Vil ikke dere nå bli en konkurrent med kundene deres?

- Nei, det vil vi ikke. Det er kundene våre som har etterspurt denne tjenesten, svarer Grønseth. Den nye avdelingen skal jobbe med både kommersielle aktører og utarbeidelse av stoff til publikasjoner.

Daglig leder i Grape Publishing, Morten Brusletto, forteller at de har sett at både store bedrifter og publikasjoner på nett mangler enten tid eller kompetanse til å vedlikeholde og opprettholde sine websteder innholdsmessig.

- Det er behov for noen som kan gjøre denne jobben. Det kan være enkle ting som å fjerne julehilsenen på nettstedet i januar. For våre kunder blir det rimeligere å bruke våre tjenester, enn å ansette en person på heltid. Det viktige er at det er aktivitet på nettsidene hele tiden. Det er vår forretningsidé å tilby innholdsmessig overvåking og oppfølging i tillegg til å utforme redaksjonelt materiale, sier Brusletto. Han understreker at digital publisering krever en annen kompetanse i forhold til å publisere på papir.

Datterselskapet består i dag av Brusletto og Tom Andersson som redaksjonssjef og fire tilknyttede frilansere. Andersson kommer fra bladet TV/Film og har tidligere også jobbet i bladet Nå!

- Basen skal være allmennjournalister, og vi skal utvide staben i løpet av 1998. Vi skal ikke produsere egne publikasjoner i tillegg til ungdomsmagasinet "Hello". Det skal bli omstrukturert i løpet av kort tid. 'Nye Hello' vil bli fullstendig norskspråklig og vil ha nye saker med større frekvens enn i dag. Eierselskapet Grape har store ambisjoner med Hello, men Grape Publishing skal vokse i takt med omsetningen, sier Brusletto.

Hello har i dag en hovedside med tekst kun på engelsk, og inneholder lenker til artikler på engelsk og norsk.

- Hvor mange kunder vil avdelingen ha kapasitet til å betjene?

- Vi startet opp ved årsskiftet og har allerede fått vår første kunde og har kapasitet til mange prosjekter i tilsvarende omfang som "Hello", sier Brusletto. Målet for omsetningen til avdelingen er foreløpig beskjedent.

- Jeg vil være lykkelig om vi omsetter for et par millioner i løpet av det første året. Så vi kommer nok til å gå rundt. Vi har i hvert fall registrert stor interesse for tjenestene våre hos dem vi har presentert oss for hittil, sier Brusletto til digi.no.

Til toppen