WebCom: Vyer på nett

WebCom, som har nominert sin Internett-baserte gruppevare WebOffice til Rosing-prisen, er rik på vyer og på partnere. Penger er det - foreløpig - verre med.

Selskapet holder til ved Ullevål-stadion i Oslo, og beskriver seg selv som et "internettbasert utviklingsselskap med hovedfokus på intranett- og ekstranett-teknologi". Det heter videre at "WebCom fokuserer på informasjonsflyt og struktur og på de databaser som ligger til grunn for en god Web-kommunikasjon." Forretningsideen er "å selge konsulenttjenester til organisasjoner som ønsker å utvikle Internett og Intranett-kommunikasjon i interaksjon med oss."

WebCom ble stiftet 1. august i fjor som et datterselskap til SiO Data. I desember det året ble SiO Data solgt til Computerland, uten WebCom: Den biten gikk til Hood Invest, med Santech-avhopperne Bjørn-Erik Tholfsen, Gunnar Bjønnes og Tom Thygesen i spissen. Så skjedde det at Hood Invest også investerte i en av WebComs konkurrenter, Mefjorden AS, med sterkt avvikende strategi.

På vårparten blusset dette forholdet opp i en konflikt som ble løst ved at initiativtakeren til WebCom, Rune Semundseth, organiserte et tilbakekjøp. Hood solgte seg helt ut. Rune og broren Bjørn overtok et knapt flertall av aksjene og ble henholdsvis markedssjef og administrerende direktør, mens resten ble fordelt mellom andre ansatte og en ekstern investor, Ulf Leinebø.

Selskapet teller i dag sju ansatte. Det er i stand til å ta på seg forholdsvis store oppgaver fordi det har knyttet til seg et stort antall partnere, både enkeltpersoner og selskaper. Blant partnerne er GRID Strategisk Design og Scandinavian Design Group (Design), Good News og Cox Kommunikasjon (reklame/innhold), Microsoft (applikasjonsutvikling og nettoperativsystemer), Cosima/Usoft (dynamisk innhold/database), Unisys (nettverksintegrasjon, maskinvare og løsninger som brannmur mot Internett), Holen, Finsrud & Partners (bedriftsrådgivning), Parmann Presseservice (innhold) og Telia Internett (aksess- og prosjektsamarbeid).

WebComs store utviklingsinnsats, utenom WebOffice som selskapet søker Rosing-prisen for, er nettstedet Bilguiden som er egnet til å vise fram kompetanse i både ytelse, funksjonalitet og design. Begge produktene gjenspeiler også selskapets forståelse for at nettsteder og nettjenester skal være umiddelbart tilgjengelige for vanlige mennesker, uten utstrakte datakunnskaper eller erfaring i å finne ut av ulogiske grensesnitt.

Ifølge markedssjef Rune Semundseth begynner pengestrømmen inn så smått å veie opp for pengestrømmen ut av selskapet. Han sier han er rimelig trygg på at 1998 vil gi både et godt overskudd og en solid verdistigning.

Til toppen