Webjurister presser dyre advokater

Advokater møter nå konkurranse fra webjuristene som gir juridisk hjelp til halve prisen på nett.

Å bruke advokat har blitt en dyr affære for de fleste etter at momsen som ble innført i 2002 på juridiske tjenester ble 25 prosent dyrere enn før.

Nå vil webjuristene gjør sitt for å bidra til at flere skal ha råd til juridisk hjelp ved å sette timeprisen til 550 kroner eller 687 kroner med moms. Til sammenligning koster en time hos advokat 1.325 kroner ifølge Advokatforeningens bransjeundersøkelse 2005.

Tjenesten lanseres i dag. Webjuristene gir juridisk hjelp til halve prisen av det advokater vanligvis tar. Kjeden er representert på sentrale steder i fem kommuner på lanseringsdagen. Webjuristene har utviklet et eget nettsted , der folk flest trygt kan kommunisere om sin juridiske sak.

Kjeden består foreløpig av 10 jurister som tilbyr juridisk bistand som folk har råd til å betale for. De enkelte webjuristene er rettshjelpere som er en alternativ yrkesgruppe til advokater. En rettshjelper har samme juridiske utdanning som en advokat.

Men rettshjelpere har ikke to år praksis som advokatfullmektig eller dommerfullmektig, som kreves for å kalle seg advokat. Dersom en rettshjelper skal prosedere en sak i retten må han eller hun ha samtykke fra den aktuelle domstol.

Rettshjelperne i Webjuristene bistår folk flest med å løse juridiske problemer som man som privatperson kommer bort i.

– Svært få juridiske spørsmål eller uenigheter havner i rettsapparatet, kanskje 2 av 100 saker. En rettshjelper bidrar med svar på spørsmål, setter opp testamenter eller avtaler og hjelper folk flest med å løse uenigheter utenfor domstolen, sier gründer og jurist Nina Dybedahl (36) i Webjuristene.

Hun har etablert kjeden sammen med advokat Carl F. Kjeldsberg (44).

– Rettshjelpere tar langt lavere honorar for sine tjenester, i forhold til gjennomsnittlig advokathonorar, og derfor vil mange flere sansynligvis ha råd til å koble inn jurist på et tidlig stadium i en sak og dermed forebygge og forhindre mange problemer og konflikter, sier daglig leder Carl F. Kjeldsberg.

Kjeden er foreløpig etablert med jurister i Oslo, Bergen, Hamar, Nesodden og Kolbotn. Men Webjuristene vil tilby sine tjenester til alle i Norge via Internett.

– Nettet er en viktig kanal for oss. I mitt arbeid som rettshjelper har de fleste henvendelsene kommet via nett - og de fleste juridiske spørsmålene blitt løst uten at jeg har truffet dem som har hatt behov for hjelp. Jeg tror faktisk at et møte med en advokat er en så høy terskel for mange, at de velger ikke å ta kontakt for å få juridisk hjelp. Møter er som oftest også fordyrende for klienten, sier Dybedahl.

Til toppen