Webkampanje for 400.000 kroner

Forbes ASAP har utviklet et eget nettsted for å reklamere for en enkelt utgave av magasinet. - Dette har vært en rask og billig måte å skape interesse rundt desembernummeret vårt på, sier Rich Karlgaard, redaktør av Forbes ASAP til digi:media. Alt er som kjent stort i USA, så med ordet "billig" mener Karlgaard rundt 400.000 kroner.

Forbes ASAP-utgave er viet den digitale revolusjonen. Hvor ellers setter man da inn støtet markedsføringsmessig enn på Internett? På Forbes ASAPs kampanjesider kan du blant annet lese utdrag fra mange av de prominente artikkelforfatterne eller delta i en kjapp spørreundersøkelse. Denne kampanjen er rett og slett et forsøk på å lokke nye lesere og annonsører til produktet. www.forbesasap.com er en relativt påkostet affære, og bærer bud om en ny måte å kjøre kampanjer på nettet. Etter de store filmstudioenes suksesshistorier på nett (for eksempel det gigantiske nettstedet for Independence Day), er det naturlig å tro at flere bransjer vil følge etter.

- Dette nettstedet er laget med ett formål: Å promotere for denne ene utgaven av Forbes ASAP. Man kan for eksempel sammenligne nettstedet med en filmtrailer. Når desembernummeret er ute, forsvinner nettstedet, sier Rich Karlgaard, redaktør av Forbes ASAP til digi:media. Han mener denne typen kampanjer egner seg svært godt for Internett.

- Når man har en såpass smal hensikt med kampanjen, fungerer slike nettsteder meget godt. Leserne trenger ikke bruke lang tid på å grave seg ned i en masse innhold fordi fokusen er såpass klar. Å lage et komplett nettsted krever for mange trær og grener, mener Karlgaard.

Forbes ASAP har brukt omtrent 1,5 - 2 millioner kroner på å reklamere for desembernummeret. Omtrent 400.000 av de gikk til utviklingen av nettstedet. - Vi har annonsert endel i tradisjonelle medier og har også laget en egen video for desembernummeret. Men det er begrenset hvor stor effekt en video har i markedsføringen. Våre annonsører har stort sett god tilgang til Internett, og jeg tror mange har kjøpt annonser på grunnlag av nettstedet vårt, sier Karlgaard. Nøyaktig hvor mange har han ikke tall på, men desembernummeret har totalt 180 annonsesider. - Det er ny rekord for oss, sier en oppglødd Karlgaard.

Blant artikkelforfatterne til desembernummeret av Forbes ASAP, finner man såpass oppegående personer som Tom Brokaw, Newt Ginrich, Michael Kinsley og den alltid tilstedeværende Bill Gates.

Og - for de som måtte lure på det: Rich Karlgaard har norsk opprinnelse. Bestefaren hans flyttet fra Trondheim i 1903 for å bosette seg i North Dakota. Så vet du det...

Til toppen