WebKit får kraftig 3D

Helt ny versjon av WebGL demonstrert. Se den spennende teknologien i fersk video.

Alle de store nettleserleverandørene, bortsett fra Microsoft, ivrer for å få plass integrert støtte for maskinvareakselerert 3D-grafikk i sine respektive produkter. Mye tyder på at det Apple-drevne WebKit-prosjektet har kommet lengst.

I dette blogginnlegget vises en video av en helt nye versjon av WebKit, hvor en utvikler har laget noen enkle webløsninger med WebGL-basert grafikk, blant annet roterende tekjeler og jordkloder. Videoen vises også nedenfor.

Tidligere har både Mozilla, Google og Opera Software har tidligere kunngjort støtte for WebGL-initiativet til Khronos Group, som skal gjøre det mulig å vise maskinvareakseleret 3D-innhold direkte i nettlesere, uten bruk av plugins. Innholdet vil kunne kontrolleres ved hjelp av JavaScript og baseres på OpenGL ES 2.0-standarden for 3D-grafikk og HTML-elementet canvas, som i utgangspunktet er beregnet for 2D-grafikk.

WebGL-prosjektet kom først skikkelig i gang i sommer, men satser likevel på at standarden skal bli klar i løpet av våren 2010. Hvor raskt nettsteder kan ta i bruk teknologien, avhenger av hvor raskt nettleserleverandørene implementerer standarden.

WebKit, som brukes av både Apples Safari og Googles Chrome, har tilsynelatende kommet ganske langt med implementeringen allerede.

Mozilla, som faktisk står bak forslaget om å utarbeide en slik standard, baserer implementeringen av Web3D på arbeid gjort av Vladimir Vukicevic med Canvas3D.

Også Opera har jobbet en stund med 3D-grafikk basert på canvas-elementet, som blir en viktig del av HTML5.

Canvas støttes allerede av alle de vanligste nettleserne, bortsett fra Internet Explorer. Men blant annet Google jobber med en løsning som skal gjøre det mulig å vise canvas-basert innhold i Internet Explorer.

Microsoft har tidligere, blant annet i forbindelse med ODF-støtten til Office 2007, antydet at det ikke er aktuelt for selskapet å implementere uferdige standarder. Det er høyst uklart når HTML5 blir ferdig, men det kan ta flere år.

Nå har Microsoft heller ikke sagt at selskapet vil implementere hele HTML5, til tross for at selskapets Paul Cotton er viseformann i W3Cs HTML5-arbeidsgruppe.

Årsaken til at mange tviler på akkurat, er at Microsoft ofte har unnlatt å implementere standarder som konkurrerer med selskapets egne løsninger, for eksempel W3C-standarden for vektorgrafikk, SVG.

Det er liten tvil om at HTML-elementer som canvas, audio og video er konkurrenter til både Microsoft Media Player-plugin og ikke minst Silverlight.

Internet Explorer kan risikere å havne i nesten motsatt situasjon i forhold til hva som var tilfellet for noen år siden. Da unngikk mange å ta i bruk alternative nettlesere fordi mye av innholdet på weben var tilpasset Internet Explorer og derfor ikke fungerte godt i andre nettlesere.

Nå kan Microsoft selv komme til å oppleve, dersom innholdet basert på canvas, WebGL og andre løsninger som bare Internet Explorer mangler støtte for, at mange vil gå vekk fra Internet Explorer fordi den ikke kan vise mye av det innholdet som blir tilgjengelig på weben framover.

Dette setter riktignok visse krav til innholdsleverandørenes side. Internet Explorer er fortsatt, uten sammenligning, den mest brukte nettleseren, og å lage løsninger som bare fungerer hos under halvparten av brukerne, kan virke som en tåpelig forretningsidé. Men med litt is i magen og oppfordringer til IE-brukerne om å prøve andre nettlesere, kan situasjonen snu ganske raskt.

De fleste har i dag Flash Player installert på pc-en, selv om den ikke lenger følger med Windows. Attraktivt innhold, for eksempel tusenvis av spill og ikke minst Youtube, gjør at brukerne installerer den nødvendige programvaren - i alle fall dersom det er tilstrekkelig enkelt.

Dermed risikerer Microsoft at IE taper enda større markedsandeler, med mindre selskapet selv implementerer de teknologiene som lokker brukerne over til konkurrentene.

Nå er det likevel ikke gitt at innholdsleverandørene tar i bruk løsningene som foreslås i HTML5, selv om samtlige nettlesere får støtte for dem. Kanskje teknologiene viser seg å ha for store begrensninger eller gjør det så vanskelig å lage innhold at det rett og slett lønner seg å bruke dagens metoder - for eksempel Flash eller Silverlight.

    Les også:

Til toppen