WebMeasure vinner nettmålingskampen i Skandinavia

Akkurat som i Norge og Danmark, seiler WebMeasure/RedSheriff opp som broderfolkets vinnerkandidat i kampen om en ny standard på nettmålinger. Sveriges seks ledende dagsaviser velger "Website Index Sverige" som verktøy for å måle trafikken.

Foruten Aftonbladet, velger både Dagens Industri, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten og Svenska Dagbladet å satse på "Website Index Sverige", og det er ventet at Citygate/Landsortspressen også slenger seg med i løpet av kort tid.

"Website Index Sverige" leveres av Webbarometern og TNS Gallup og tilbyr måltall for servertrafikk, dekning, demografi og besøksfrekvenser etter samme lest som Norsk Gallup Institutts Webmeasure-målinger her hjemme. I tillegg til den browser-baserte målingen, som i Sverige kalles Redmeasure (etter leverandøren RedSheriff og måleverktøyet WebMeasure), skal de svenske nettleserundersøkelsene også omfatte en spørreundersøkelse, Webbarometern.


- Dette gir oss alle de måltall som annonsører og medieformidlere etterspør. Nå får vi ett verktøy som gjør det mulig å sammenlikne mediet Internett med andre medier, noe som er svært positivt for hele bransjen. Dessuten gir "Website Index Sverige" rettferdige lesertall fra de som surfer på nettaviser fra jobben, mener markedssjefene Anna Helldén og Odd Klofsten i henholdsvis aftonbladet.se og di.se.

Hovedårsakene til at Sveriges største nettaviser har valgt "Website Index Sverige" er at produktet kunne leveres allerede i høst, det er en løsning som både annonsører og medieformidlere kan benytte, systemet måler både hjemmebruk og jobbsurfing, foruten at Redmeasure allerede er etabler som en målestandard i Danmark og Norge.

Det har også vært et viktig poeng for de svenske nettavisene at selve browsermålingen vil kunne avsløre eventuell dobbeldekning og fjerne betydelig usikkerhet rundt trafikktap man før har lidd under som følge av manglende måling av caching, proxyservere og bruk av tilbake- og framoverknappen i nettleseren

Til toppen