WebTV med billigboks for interaktiv TV

Interaktive programmer uten høye telefonregninger, fra en boks som koster rundt 2.000 kroner. Det er hva som ventes fra amerikanske WebTV.

Blant annet skal billigboksen gjøre det mulig for fjernsynstittere å plukke hvilke reportasjer de ønsker å se fra en nyhetssending, og hente inn mer informasjon om produkter de har sett en reklamefilm for.

Rent teknisk fungerer systemet slik at WebTV-boksen, som har en harddisk på 1,13 gigabyte, fylles opp med data nattestid. Dataene leveres via fjernsynssendere, og ligger klar på harddisken når brukeren skrur på boksen neste morgen. Informasjonen blir dermed begrenset, men brukeren unngår tregere og dyrere telefonlinjer for å hente ned informasjonen. For å utveksle informasjon og sende e-post, må brukeren koble seg opp med modem.

Et antall nyhets- og underholdningstjenester har allerede sagt ja til å levere informasjon til WebTV, som skal være ute på det amerikanske markedet i god tid til å havne under juletrærne.

Når seeren slår på WebTV neste dag, får vedkommende en meny over interaktive nettsteder, sammen med opptil 12 timer video med fjernsynskvalitet. På samme måte som norske PCTVnet, er WebTV kompatibelt med dagens analoge fjernsynsaparater. Det betyr at brukerne ikke trenger tilleggsutstyr utover billigboksen.

- Denne teknologien gir WebTV ett års forsprang til konkurrentene, sier analytikeren David Card i IDC, med link til San Jose Mercury News.

Pressetalsmann Per Andre Marum i PCTVnet er ikke enig. Selv om Microsoft-eide WebTV vil gå i bresjen for å få denne type teknologi ut på massemarkedet, tror han neppe den hardeste konkurransen vil komme fra WebTV.

- Det kommer til å bli veldig mye bokser etterhvert. For å lykkes i dette markedet må en derfor kunne gi brukerne noe mer. Det kan vi og det kan et par andre, men WebTV er ikke blant disse, sier han.

Til toppen