WebTV overvåker brukere

Microsoft-selskapet WebTV bruker et system som kartlegger informasjon om hver av de rundt 450.000 brukerne. Dette blir gjort for at annonsører skal kunne målrette annonseringen.

I USA har WebTV rundt 450.000 brukere, og teknologien er under utprøving i Storbritannia. Hver natt oppdateres informasjonen fra TV-surferne, og verdifulle data for annonsører blir sendt videre. Hva seerne har sett og hvor brukerne har vært, hvor de har klikket samt nettvanene blir oppdatert i den sentrale basen til Microsoft-selskapet WebTV, skriver Inter@ctive Week Online.

Informasjonen i basen, som kan bli brutt ned på postnummer og demografiske data, blir tilbudt annonsører, og kan etter hvert representere en inntektskilde for Microsoft. Ifølge presidenten i WebTV, Steve Pearlman, finnes det en hel avdeling som jobber med denne informasjonen i WebTV.

- Hvis noen ser på en bilreklame, kan vi sende dem til nærmeste bilforhandler. Balansen er å gi nyttig informasjon til annonsører samtidig som man beskytter brukerne, uttalte Pearlman til Inter@ctive Week Online.

Pearlman uttalte at brukerne i løpet av neste år vil få muligheten til å skru av og på individuell overvåkning når de vil, slik at annonsører kan sende annonser direkte til husholdninger.

- Dette er som å ha et kamera rettet mot seg 24 timer i døgnet, sier Tom Rheinlander i Forrester Research Inc. til Inter@ctive Week Online.

I dag informeres brukerne av WebTV om overvåkningen men uten å få muligheten til å slå av kartleggingen, ifølge ZDNet.

Etter planen skal WebTV lanseres i Norge i desember neste år.

Til toppen