Symphonicals samarbeidsløsning begynner å få fotfeste internasjonalt. (Bilde: Symphonical)

Whirlpool valgte norsk samarbeidsløsning

Gjennombrudd for Symphonical.

Det amerikanske hvitevarekonsernet Whirlpool har valgt norske Symphonical som leverandør av en samhandlingstjeneste for gruppehåndtering av oppgaver som styrker Whirlpools globale produktutvikling. Symphonicals løsning bygger på Google+ Hangouts og består av en tavle som viser informasjon som gule lapper, som kan klassifiseres på en meningsfylt og visuell måte.

Alle deltakerne i samarbeidet gjøre endringer som blir synlige for de andre deltakerne i sanntid. Løsningen synkroniserer med moderne kalendere som Microsoft Outlook og Google Calendar. Dessuten har løsningen innebygd videokonferanse, basert på Hangouts.

Ifølge Symphonical er løsningen populær blant distribuerte grupper, særlig innen teknisk utvikling, prosjektplanlegging og brainstorming. Men avtalen med Whirlpool betegnes som et gjennombrudd for Symphonical, som digi.no omtalte for først gang våren 2012. Whirlpool kunngjorde i fjor en overgang til Google Apps.

Bjørn Haugland, daglig leder i Symphonical, har fått napp hos en virkelig storkunde.
Bjørn Haugland, daglig leder i Symphonical, har fått napp hos en virkelig storkunde. Bilde: Symphonical

– Whirlpool har valgt vår virtuelle skyløsning, en løsning som gir dem det beste av begge verdener, både en moderne sky­tjeneste og skyhøy enterprise­sikkerhet. Denne avtalen inngås etter at Whirlpool har foretatt en grundig evaluering av tilsvarende applikasjoner fra leverandører over hele verden. Flere og flere globale selskaper velger små, fleksible selskaper som oss. Deres krav til sikkerhet er absolutt, og vi vet nå at vår programvare kan matche selv de mest krevende kunder, sier Bjørn Haugland, daglig leder i Symphonical, i en pressemelding.

– Det betyr jo at vi har fått det definitive gjennombruddet, da dette er et Fortune 500 selskap som har evaluert tilsvarende selskaper over hele verden og hvor vi vant, sier Haugland til digi.no.

På spørsmål om størrelsen på avtalen, forteller Haugland selv om alle de 68 000 ansatte i Whirlpool i utgangspunktet kan bruke løsningen, har Symphonical basert prisingen på at «bare» tusen personer skal bruke det. Det dreier seg derfor om et årlig beløp på flere titusentalls dollar.

–Whirlpool har lett etter et verktøy for våre ingeniører globalt for visuelle planlegging for virtuelle team. Hovedmålet er mer effektivt samarbeid. Symphonical gjøre det mulig for oss å gjøre dette på en enkel og robust måte. Siden vi startet med gratisversjonen for tolv måneder siden, har Symphonical hjulpet oss til å generere et stadig økende antall ideer om hvordan vi både kan forenkle og forsere produktutviklingen, sier Franz Hartman direktør for designkvalitet i Whirlpool, i pressemeldingen.

    Les også:

Til toppen