WikiLeaks-data tilbake i Amazons nettsky

Men hvor lenge hvor det vare?

Amazon.com har fått mye kritikk etter at selskapet kastet ut varslertjenesten WikiLeaks fra EC2-nettskyen. Begrunnelsen om brudd på opphavsretten og dermed betingelsene for bruk av tjenesten, er det ingen av kritikerne som kjøper. De mener at Amazon.com har gitt etter for press fra amerikanske myndigheter.

Etter at lekkasjen av Cablegate-dokumentene startet i slutten av november, har WikiLeaks levd en omflakkende tilværelse. Akkurat nå er domenet wikileaks.org tilgjengelig igjen, men de besøkende sendes videre til en speiling.

For at nettstedet ikke skal bli tatt helt av nettet, har det blitt opprettet en mengde speilinger av tjenesten. En ikke helt oppdatert oversikt finnes her.

En av speilingene drives av den danske avisen Politiken.dk. Det spesielle med denne er at den kjøres på Amazon.coms nettsky i Europa.

Til Computerworld.dk sier Per Palmkvist Knudsen, IT-direktør i forlaget JP/Politikens Hus, at valget at Amazon er tilfeldig. Han skjønner likevel at dette ser litt pussig ut.

– Det ligger intet politisk motiv eller hevnaksjon bak at vår WikiLeaks-speiling kjører på Amazons servere, sier Palmkvist Knudsen.

Valget av Amazon ble gjort fordi det var lett og raskt å sette opp, forklarer han. Han har også erfaring med tjenesten fra før, men WikiLeaks-speilingen skal nå være den eneste Politiken-tjenesten som nå kjøres hos Amazon.

Spørsmålet er så hvor lenge Politiken får lov til å tilby dataene via Amazon. Et eventuelt brudd på opphavsretten bør ikke avhenge av om det er WikiLeaks eller Politiken.dk som gjør det.

    Les også:

Til toppen