Artister og musikere uten platekontrakt får nå anledning til å gi ut låtene sine digitalt hos Platekompaniet og i streamingtjenesten Wimp.

Wimp skal selge usignerte band

Platekompaniet lanserer ny digital markedsplass.

Aspiro, Telenor og Platekompaniet samarbeider om musikkstreaming­tjenesten Wimp og salg av digitale spor.

Wimp er ennå i lukket beta, men aktørene har sagt at løsningen skal lanseres denne høsten, kanskje allerede i november.

Platekompaniet utvikler nå «Juba», en ny digital markedsplass med tette bånd til Wimp.

Her skal usignerte band og artister kunne laste opp musikken sin, og legge den ut for salg.

Låtene blir tilgjengelig både i Platekompaniet og Djuice/Telenor sine respektive digitale butikker, men også i Wimp.

- Vi gir deg muligheten til å tjene penger på salg av dine innspillinger, skriver Platekompaniet om den nye tjenesten, som ved første øyekast minner om et plateselskap.

Men det er ikke et plateselskap, forsikrer aktørene. Artistene står nemlig fritt til å trekke muiskken sin ut av butikken når de måtte ønske.

Artisten får 25 prosent

Utsalgsprisen per låt vil være 5 kroner, mens album (utgivelser med minst ti sanger) skal koste 49 kroner. Av dette vil artisten sitte igjen med 1 krone per låt eller 25 prosent av utsalgsprisen.

I vilkårene heter det at artisten selv eier rettighetene til musikken. Avtalen gjelder for ett år av gangen og skal sies opp med en måneds varsel.

Musikere som i avtaleperioden skaffer seg kontrakt med et plateselskap slipper unna tjenesten med 14 dagers varsel hvis det skulle være ønskelig.

Juba utvikles i samarbeid med selskapet Artspages og skal åpne en gang i 2010. Artister kan allerede nå registrere seg og søke om tilgang til tjenesten.

    Les også:

Til toppen