Windows Mobile ikke tilstrekkelig for LG

Satser nå tungt på Android for å nå sine mål.

LG Electronics var blant selskapet som så ut til å satse sterkest av alle på Microsofts Windows Mobile 6.5 i fjor høst. I september kunngjorde LG at det skulle komme med minst 13 nye smartmobiler med Windows Mobile innen 16 måneder. Tidligere i 2009 hadde LG inngått en avtale med Microsoft om at Windows Mobile skulle være mobilleverandørens primære operativsystem i smartmobiler.

Nå melder Reuters at LG nå håper på at Android-plattformen kan bidra til å øke selskapets smartmobilsalg og markedsandeler. Av de rundt 20 smartmobilene selskapet skal lansere i år, vil mer enn halvparten være basert på Android.

Men ifølge V3.co.uk er det ikke først og fremst avanserte smartmobiler LG vil bruke Android til. I stedet skal plattformen benyttes i lavprismodeller rettet mot kunder som vurderer å kjøpe en smartmobil for første gang. De mer avanserte modellene vil først bli lansert mot slutten av året.

- En enhet alene vil ikke hjelpe oss med å opprettholde forretningsvirksomheten. Vi må bygge et system hvor konsumenter, serviceoperatører og programvareleverandører kan samarbeide effektivt, sa Skott Ahn, toppsjef for LGs mobilvirksomhet, under en pressekonferanse nylig.

Dette betyr ikke at LG vil forlate Windows Mobile i 2010, og vil også komme med smartmobiler basert Windows Mobile, i tillegg til de Linux-baserte Android-, LiMo- og Moblin-plattformene. Hvor mange Windows Mobile-modeller LG skal komme med, vil selskapet ikke lenger uttale seg om.

- Det faktum at vi vil ha noen flere Android-telefoner i år betyr ikke at våre bånd til Microsoft er i ferd med å svekkes, opplyste Ahn, ifølge Reuters.

- Windows Mobile har fortsatt «legacy»-utfordringer som gjør det vanskelig å konkurrere innen mobiler - vi vet dette og Microsoft vet det, sa Ahn.

LG, som er verdens tredje største mobilleverandør, henger etter i smartmobilmarkedet. Selskapet satser nå på å passere alle bortsett fra Nokia innen 2012. I dag har selskapet en andel i smartmobilmarkedet på omtrent 5 prosent.

Selskapets mål for 2010 er å selge 140 millioner mobiltelefoner.

I en pressemelding skriver LG dessuten at det vil lansere tjenesten 3 Screen Service senere i år. Med denne vil kundene kunne se identisk innhold på sine mobiler, pc-er og tv-er uten å måtte skifte mellom ulike formater. Den første enheten med støtte for dette, skal lanseres i februar.

    Les også:

Til toppen