Det er for få nye og spennende Windows Phone-modeller på markedet, mener Gartner.

– Windows Phone-mobilene er for kjedelige

Microsofts mobilplattform er fortsatt en mygg, ifølge Gartner.

Gartner har kommet med en rapport som dekker det generelle mobilmarkedet og smartmobilmarkedet i tredje kvartal i år.

Smartmobilmarkedet i tredje kvartal er preget av en avventende holdning til iPhone og Windows Phone. Forventningen om at Apple skulle lansere en ny iPhone i oktober, altså iPhone 4S, har ført til lavere betydelig lavere etterspørsel etter iPhone i tredje kvartal. Antallet solgt enheter gikk ned fra rundt 20 millioner i andre kvartal til drøyt 17 millioner i tredje kvartal.

Salget av Windows Phone-mobiler har ennå ikke tatt av skikkelig, men selskapet håper at lanseringen av Mango-utgaven, noe som skjedde i den siste uken av andre kvartal, skal få fart på salget i fjerde kvartal. Også Nokias første Windows Phone-mobiler, som nå selges i en håndfull europeiske land, bør bety økt salg.

Gartner mener utvalget av Windows Phone-modeller var for kjedelig i tredje kvartal.

– Android tjener på økt tilbud til massemarkedet, svakere konkurransemessige forhold og mangelen på spennende nye produkter med alternative operativsystemer som Windows Phone 7 og BlackBerry, sier Roberta Cozza, en analytiker i Gartner, i en pressemelding.

Det er liten tvil om at Android bare fortsette å vokse. Sammenlignet med andre kvartal i år, har antallet solgte Android-enheter vokst fra 46,8 millioner til 60,5 millioner. Samtidig har markedsandelen økt fra 43,4 til 52,5 prosent.

Målt i antallet solgte enheter, er det bare Android og Samsungs Bada-plattform som har hadde vekst av betydning i tredje kvartal. Dette til tross for at det totale antallet solgte smartmobiler har vokst med 6,9 prosent til 115,19 millioner fra andre til tredje kvartal. Dette er 42 prosent mer enn for et år siden.

Det ble solgt omtrent like mange enheter basert på plattformene til RIM (BlackBerry) og Microsoft (Windows Phone og Windows Mobile) i tredje kvartal som i andre kvartal, men Symbian og altså iOS går betydelig ned.

Bilde: Gartner

Gartner regner med at særlig lanseringen av iPhone 4S, som har solgt svært godt så langt, vil føre til at iOS igjen tar markedsandeler fra Android. Apples eldre iPhone-produkter vokser nå også en hel del i land som Brasil, Mexico, Russland og Kina fordi prisene har blitt lavere.

Det totale markedet for mobiltelefoner, som både inkluderer smartmobiler og enklere «featurephones», vokste med 2,7 prosent fra andre kvartal og 5,6 prosent fra tredje kvartal i 2010. Gartner mener at det ble solgt 440,5 millioner mobiler i årets tredje kvartal. Etterspørselen har blitt noe redusert i Vest-Europa og USA, men øker i særlig Kina og Russland.

Nokia er fortsatt verdens største leverandør av mobiltelefoner, selv om selskapets andel i smartmobilmarkedet har blitt redusert drastisk de siste årene. Som tabellen nedenfor viser, har også Nokias totalsalg av mobiltelefoner i tredje kvartal sunket betydelig fra samme kvartal i fjor, men både antallet solgte mobiler og markedsandelen er noe høyere enn i Gartners tall fra andre kvartal i år.

De største endringene i salget er det likevel ZTE, HTC og Huawei Devices som har opplevd. Alle tre solgte bortimot dobbelt så mange mobiler i årets tredje kvartal som i fjorårets.

Bilde: Gartner

    Les også:

Til toppen