Nokia selger stadig flere Windows Phone-telefoner, men fortsatt velger 24 av 25 smartmobilkunder noe annet enn Microsofts plattform. (Bilde: Bloomberg via Getty Images/Getty Images/All Over Press)

Windows Phone over 4 prosent

Men tar ikke andeler fra Android.

Både Strategy Analytics og ABI Research kom denne uken med rapporter over markedsandelene til de ulike smartmobilplattformene i årets tredje kvartal. Til tross for noen ulikheter, er de to analyseselskapene ganske enige.

Begge mener at omtrent 81 prosent av alle smartmobiler som ble levert globalt i forrige kvartal, var utstyrt med Android. Dette skal være en ny topp for plattformen. For et år siden var andelen på 75 prosent, ifølge Strategy Analytics.

Dette gir liten plass til konkurrerende plattformer, men likevel greier Windows Phone å komme over 4 prosent, noe som er ny rekord for plattformen. For et år siden var andelen bare rett over 2 prosent, ifølge Strategy Analytics. Men fjorårets tredjekvartal ble sterkt preget av at Windows Phone 8 ikke kom før i kvartalet etter.

Strategy Analytics mener at det ble levert 10,2 millioner Windows Phone-telefoner i forrige kvartal. Det er kjent at Nokia leverte 8,8 millioner Lumia-telefoner i fjor, noe som betyr at andre leverandører har fått levert 1,4 millioner Windows-telefoner. ABI Research mener derimot at Nokia stod for 95 prosent av Windows Phone-leveransene i forrige kvartal og at leveransene av andre Windows Phone-baserte telefoner var begrenset til under en halv million enheter.

De to selskapene er dog ikke helt enige om hvor mange smartmobiler som ble levert i forrige kvartal. Strategy Analytics mener tallet er på 251,4 millioner mens ABI Research oppgir 244 millioner. I går skrev digi.no at IDC oppga tallet til å være 258,4 millioner.

Slik mener ABI Research at fordelingen var i forrige kvartal mellom de største smartmobilplattformene.
Slik mener ABI Research at fordelingen var i forrige kvartal mellom de største smartmobilplattformene. Bilde: ABI Research

Lumia-telefonene selger brukbart i både Europa, USA og deler av Asia, men sliter ifølge Strategy Analytics med å få særlig fotfeste i blant annet Japan, Sør-Korea og Afrika.

Selv om Apple selger flere iPhoner enn i fjor, vinner ikke selskapet markedsandeler. Strategy Analytics oppgir en nedgang fra 15,6 til 13,4 prosent, mens ABI Research mener at andelen står stille på 14 prosent. IDC oppga i går en nedgang fra 14,4 til 13,1 prosent. Andelene preges dog av at de nyeste iPhone-modellene ble lansert først mot slutten av kvartalet.

Smartmobilmarkedet i tredje kvartal av 2013 ifølge Strategy Analytics.
Smartmobilmarkedet i tredje kvartal av 2013 ifølge Strategy Analytics. Bilde: Strategy Analytics

ABI mener at det vil bli levert rekordhøye 53 millioner iPhoner i det inneværende kvartalet, men at dette ikke er nok å gi en markedsandel på mer enn 18,7 prosent, ned fra 22,6 prosent i fjor.

Plattformen som virkelig lider, er BlackBerry, som i forrige kvartal bare oppnådde 1,0 til 1,5 prosent markedsandel, under halvparten av det plattformen hadde for et år siden. Dette til tross for at plattformen som skulle redde selskapet, BB10, kom på markedet i denne perioden.

    Les også:

Til toppen