Forbrukere har svært delte meninger om flis- eller lappeteppe-grensesnittet Metro, som benyttes av blant annet Windows Phone. (Bilde: Nokia)

– Windows Phone vil passere Android

Microsofts mål er å bli nummer én innen smartmobiler.

Microsofts posisjon i smartmobilmarkedet har de siste årene gått fra å være en nisjeløsning for bedrifter til å være en mygg i markedet. Men med Nokia ved sin side ser det ut til at Microsoft og Windows Phone nå er i ferd med å få et oppsving. Det er i alle fall tydelig at markedsavdelingene til de to selskapene har fått mye penger å bruke på å gjøre forbrukerne oppmerksomme på de nye mobilene, som ble lansert i Norge den 1. februar. Fra før har de bare vært i salg i noen ganske få land siden slutten av oktober i fjor.

Hvor godt de selger, er foreløpig uklart, men salgstallene Nokia kom med i slutten av januar, var ikke spesielt overbevisende. I alle fall ikke sammenlignet med Microsoft investeringer og ambisjoner.

I et intervju med svenske Ny Teknik sier Peter Wissinger, forretningsområdesjef Microsoft for Windows Phone i Norden, at han tror at salget av Windows Phone-mobiler vil vokse svært raskt framover. Han mener at 10 til 20 prosent av alle smartmobiler som selges i Norden ved utgangen av 2012 vil være Windows-baserte.

– Microsofts ambisjon er å bli ener i verden, og da kreves det en andel på 30-35 prosent. Det tror jeg vi når senest i 2015, sier Wissinger til Ny Teknik. Til sammenligning mener ett av de mest optimistiske analyseselskapene at andelen kan bli på mellom 16 og 17 prosent.

– Det finnes folk som har gått lei av Android og iPhone. Og det finnes bedrifter som foretrekker å gi sine ansatte en mobil med mer virksomhetsspesifikke apper – ikke bare Angry Birds-varianter. Og det har vi, sier Wissinger.

Til Ny Teknik forteller han forøvrig at et 58 prosent av Windows-mobilene kjøpes av kvinner, mens den tilsvarende andelen er 48 prosent for både Android og iOS. Hvor Wissinger har disse tallene fra, er ikke oppgitt i artikkelen til Ny Teknik.

    Les også:

Til toppen