Windows Vista betyr lite for PC-salget

Windows Vista betyr lite for veksten i det globale PC-markedet, konstaterer Gartner.

Analyseselskapet Gartner har lagt fram en prognose for hvordan de tror det globale PC-markedet vil utvikle seg i 2007. De tror det ligger an til en vekst på 11,1 prosent i forhold til 2006, målt i antall enheter. I 2006 ble det solgt 231,5 millioner PC-er verden over. I 2007 blir tallet 257,1 millioner, tror Gartner.

Den viktigste drivkraften i denne veksten er nye brukere, hovedsakelig i nye vekstmarkeder. At Microsoft har et nytt operativsystem, Windows Vista, spiller liten rolle.

Nye vekstmarkeder vil utgjøre rundt 25 prosent av det globale PC-markedet i 2007 og 2008, mener Gartner. Over to år utgjør dette 128 millioner enheter, fordelt på 77 millioner stasjonære PC-er og 51 millioner bærbare. Rundt 55 prosent vil selges til førstegangskjøpere.

I etablerte markeder er det størst vekst innen bærbare, særlig til forbrukere. Bedriftsmarkedet er preget av at det ikke er noen større interesse for å bytte PC-ene man allerede har.

– Lanseringen av Microsoft Windows Vista i slutten av januar har hittil ikke stimulert markedet slik mange hadde håpet, sier George Shiffler som leder Gartners avdeling for analyse av klientplattformer. – Data fra markedet tyder på at Vista ikke har hatt særlig virkning på etterspørselen etter PC-er, og har ikke ført til at man ønsker å bytte ut eldre maskiner.

Shiffler mener Microsoft må bli «mye mer aggressiv i sin markedsføring» dersom denne trenden skal snus.

Gartner tror mesteparten av veksten i det globale PC-salget i 2007 vil komme innen bærbare. De tror det vil bli solgt 103,2 millioner bærbare PC-er verden over. 27,1 prosent flere enn i 2006. Veksten innen stasjonære PC-er blir på bare 2,4 prosent, til 153,9 millioner enheter.

Veksten innen bærbare skjer i hovedsak på grunn av økt etterspørsel blant forbrukere.

Til toppen