ANALYSER

– «Wintel» har mistet kontrollen

Nye produktkategorier har plassert både Microsoft og Intel i baksetet, mener iSuppli.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
5. sep. 2012 - 11:25

Hegemoniet kjent som «Wintel», er i ferd med å miste makten. Tidligere var personlige datamaskiner nærmest ensbetydende med Intel-baserte pc-er med Microsoft Windows. Konkurrenter som Apple, AMD og Linux-fellesskapet har i det lange løp bare greid å oppnå små markedsandeler.

Men med introduksjonen av smartmobiler og nettbrett, hvor brukerne kan utføre stadig flere av de oppgavene som tidligere krevde en pc, har det «nye datamaskinmarkedet» ført til at både Microsoft og Intel på de nye områdene i stor grad framstår som etterdiltere. Innen disse områdene er det primært ARM, Apple, Google og partnere som bestemmer takten.

Analyseselskapet IHS iSuppli kom i går med en rapport som inkluderer en analyse over de to selskapene markedsandeler innen markedet som omfatter pc-er, nettbrett og smartmobiler.

Allerede i 2011 var det klart at verken Microsoft eller Intel har over femti prosent andel innen dette markedet. IHS mener at Microsofts andel var på 44 prosent i 2011, noe som vil reduseres til 33 prosent i 2016. Tilsvarende andeler for Intel er oppgitt til henholdsvis 41 og 29 prosent.

I den samme perioden tror IHS at markedet vil dobles, nesten utelukkende på grunn av økt salg av smartmobiler og nettbrett.

– Microsoft og Intel marsjerte en gang skulder ved skulder og dominerte pc-markedet med sine tett tilknyttede operativsystem- og mikroprosessorteknologier, sier Craig Stice, senioranalytiker hos IHS med ansvar for IT-systemer, i en pressemelding.

– I pc-segmentet var det Wintel som hentet ut det meste av profitten, som kontrollerte hver bevegelser og som tvang andre aktører til enten å følge eller å risikere å bli tvunget ut av spillet. Selv om de fortsatt har overveldende innflytelse over sine respektive markeder, har bordet blitt snudd for Microsoft og Intel, sier Stice.

– Wintel deltar nå i et nytt datamaskinmarked som er sammensatt av segmentene for pc, smartmobil og nettbrett. Selv om dette kanskje er en utradisjonell måte for å se på pc-markedet, så har tradisjonen forsvunnet ut av vinduet. Smartmobilen har hatt innflytelse på nettbrettet, nettbrettet har hatt innflytelse på pc-en, pc-en ønsker å bli mer lik et nettbrett, og nettbrettet mer likt en pc. Det er en ond sirkel hvor både Intel og Microsoft må delta, men hvor begge mister kontrollen over spillet og hvordan det spilles. Wintel-leiren er ikke vant til å måtte følge, men med begge de to selskapene stående på utsiden av de to raskest voksende markedene, er de i «catch-up»-modus.

Diagrammet fra IHS iSuppli antyder at dominansen til både Intel og Microsoft vil reduseres ytterligere i «det nye markedet» for personlige datamaskiner som omfatter både smartmobiler, nettbrett og tradisjonelle pc-er. <i>Bilde: IHS iSuppli</i>
Diagrammet fra IHS iSuppli antyder at dominansen til både Intel og Microsoft vil reduseres ytterligere i «det nye markedet» for personlige datamaskiner som omfatter både smartmobiler, nettbrett og tradisjonelle pc-er. Bilde: IHS iSuppli

Resultatet av dette er ifølge Stice at Wintel-leiren må danse etter noen andres pipe, hvor andre aktører bestemmer formfaktorer, brukergrensesnitt og priser.

Verken Intel eller Microsoft har så langt greid å oppnå mer enn noen få prosent andel innen markedene for smartmobiler og nettbrett.

– Dette betyr at Microsoft og Intel må tenke på utsiden av boksen, selv om det betyr å ta i bruk strategier som motarbeider hverandres strategier, sier Stice.

Selv om Intels svar på nettbrett-utfordringen i første rekke har vært pc-formfaktoren ultrabook, som så langt ikke har vært noen stor suksess, så har selskapet også begynt å markedsføre selskapets Atom-prosessorer direkte til leverandører av Android-baserte nettbrett. IHS mener dette representerer en fundamental overgang fra den Microsoft-sentriske tilnærmingen til pc-markedet, til en filosofi som er operativsystem-agnostisk.

IHS ser riktignok ut til å glemme at Intel har levert prosessorer til Apples Mac-maskiner siden 2006.

– Microsofts svar er operativsystemet Windows 8. Selskapet har gjennomført en komplett restrukturering av operativsystemet sitt, lagt til den nye «Metro App»-stilen, rask omstart og grensesnitt for berøringsskjermer, for å nevne noen få endringer. Alle dette tilsvarer funksjonalitet som ville bli inkludert i en smartmobil eller et nettbrett, skriver IHS.

Men i likhet med Intel, er Microsofts svar på den nye konkurransen et skritt vekk fra sin tradisjonelle partner.

– Én versjon av Windows 8 – Windows RT– kjøres på plattformer basert på ARM-prosessorer. Dette er Microsofts forsøk på å frigjøre seg fra Intel x86-baserte systemer for å bli plattform-agnostisk, mener IHS.

Stice mener at dette er gode nyheter for kundene.

– Konkurranse tvinger nå Wintel til å konkurrere og innovere i langt større grad enn tidligere, avslutter han.

Ifølge prognosen til IHS vil det i år bli levert 655 millioner smartmobiler, neste tre ganger så mange som salget av bærbare pc-er. Selskapet spår at nettbrettmarkedet vil nå 311 millioner enheter i året innen 2016, mens markedet for bærbare pc-er ventes å bli på 322 millioner enheter i samme periode.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.