Wired snuser på Norge

Forlagssjef Rolf Hanche-Olsen i Hjemmet Mortensen opplyser til digi.no at de fører en dialog med Wired. - Jeg tror ikke det er lønnsomt å satse på en norsk utgave av Wired, mener forlagssjefen.

Rolf Hanche-Olsen bekrefter overfor digi.no at Wired leter etter en partner i Norge.

- Vi har blitt forespurt om det kunne være interessant med et samarbeid. Vi synes absolutt det er et spennende blad, og vurderer dette seriøst. Men forlaget har alltid en rekke prosjekter som vi vurderer til enhver tid, sier forlagssjefen.

Wireds tilbud til framtidige samarbeidspartnere inkluderer webutgaven av bladet, blant annet med featureseksjonen HotWired. Wired har en profil som tar den nye vidunderlige verden på alvor og ser på den digitale revolusjonen med litt andre øyne enn den teknologiske.

Selskapet består både av Wired Magazine på den trykte siden og Wired Digital som tar seg av nye medier. Magasindelen går i pluss, mens den digitale delen sliter og har nylig måttet si opp 20 prosent av de ansatte.

Hanche-Olsen har ikke tro på at noen norsk utgave av bladet, verken på papir eller nett, vil klare seg økonomisk.

- Opplaget til magasinet ligger vel rundt 350.000 i USA. Sammenligner du med de mye mindre forholdene i vårt land, kan jeg ikke se lønnsomheten i et norsk prosjekt. Det må i tilfelle ha et større geografisk nedslagsfelt, sier Hanche-Olsen som sitter i et forlag som har det danske mediehuset Egmont på eiersiden (50 prosent).

Er det ikke slik at datablader gjør det bra i Norge for tiden? Er ikke deres egne blader, Hjemme-PC og Tekno, eksempler på dette?

- Jeg vil ikke putte Wired inn i kategorien datablader. Det er heller et trend- og livsstilsblad. Da snakker vi om et annet nedslagsfelt enn for et blad som Hjemme PC, mener han.

Til toppen