Wired vil refokusere på kjernemålgruppe

Etter at 20 prosent av Wired Digitals ansatte forsvant i november, vil Wired koble til seg de innovative webbrukerne igjen.

Markedsdirektør Hunter Madsen i Wired Digital opplyser overfor markedsføringsbladet Advertising Age at nedskjæringene på 33 ansatte er ett av mange grep som Wired gjør for bedre å tjene publikasjonens webfokuserte kjernemålgruppe. På online-området har Wired leflet med så ulike områder som reiser, helse, jobb, livsstil og popkultur..

Mens papirdelen av Wired Venture, med navnet Wired Magazine, gikk i pluss to kvartal tilbake, fortsetter Wired Digital å tappe selskapet for penger. De største inntektene i onlineselskapet kommer fra søkemotoren HotBot, nyhetsdelen, pushkanalen PointCast, i tillegg til featureseksjonen WebMonkey i HotWired.

Økonomidirektøren i Wired Venture Inc. har publisert en rapport som viser at selskapet vil tape 14,4 millioner kroner i fjerde kvartal 1997. I samme periode i fjor tapte Wired rundt 79 millioner kroner. Ifølge selskapet har Wired Digital omtrent tre millioner sidevisninger daglig på websidene. En anonym kilde mener at tapene i digitaldelen ikke skyldes dårlig innsats fra annonseavdelingen, men at tjenesten trenger mer trafikk.

- Vi føler et stadig større behov for å lage en portefølje som er konsistent. Wired-merkevaren skal dedikeres til å hjelpe folk med å koble seg til den digitale fremtiden, mener markedsdirektør Hunter Madsen.

Én av grunnleggerne, Louis Rossetto, gikk nylig med på å trekke seg som toppsjef for å slippe til en mer erfaren leder. Men foreløpig har det ikke lyktes selskapet å finne en passende kandidat. Samtidig går ryktene om at Wireds investorer ønsker å selge selskapet.

I løpet av de siste 18 månedene har Wired Ventures forsøkt seg på børsintroduskjon to ganger, men trukket seg i siste øyeblikk begge ganger. Grunngivelsen: "dårlig investeringsklima" i sikte.

Til toppen