World Online lanserer betalingskort

Det nederlandske Internett-selskapet World Online planlegger å introdusere et kontantkort for betaling av tjenester på nettet. Nå skal det nemlig ikke være gratis å oppholde seg på nettet.

World Online har som de fleste Internett-selskapene slitt den siste tiden. Kapitalmarkedet setter heller ikke stor pris - bokstavelig talt - på selskapet, som stadig må sloss med lave inntekter kombinert med skyhøye utgifter.

Dette krever kreativitet og nyskapning. Ifølge Wall Street Journal har nå World Online tenkt å lansere et slags kontantkort for bruk av Internett, basert på den samme holdningen teleselskaper har til bruk av tjenester.

Teleselskapene tjener faktisk penger fordi de tar seg betalt for sine tjenester. Internett-selskapene derimot har stolt på at annonsemarkedet skal skaffe nok penger i kassa til å drive business.

World Online skal i et prøveprosjekt i England prøve ut kortet, før konseptet skal spres til andre markeder i løpet av neste år.

Kortet vil la nettsider og tjenester ta seg betalt av brukere og besøkende. Det er snakk om minimale summer for slike ting som online-spill eller andre tjenester man kan tenke seg at noen vil betale for å bruke.

Simon Preston, sjef for World Online i England, sier til Wall Street Journal at høykvalitets innholdsleverandører ikke har noe valg:

- Tilbydere av høykvalitets-innhold må implementere en systematisk måte for å øke omsetning, ellers vil de forsvinne, sier Preston til Wall Street Journal.

Han sier videre at tester og undersøkelser har vist at kontantkort-løsninger vil slå gjennom blant folk som ikke har kredittkort. Da særlig ungdommer.

Tjenesten fungerer slik at brukerene kjøper et kort av World Online. Dette kortet har et visst beløp av verdi, og et PIN-nummer. Når brukeren er inne på en side som støtter tjenestens teknologi, taster de inn PIN-koden.

Nettsiden sjekker da med en World Online-server som har informasjonen om hvor mye penger det er på kortet, og som trekker beløpet fra brukeren.

Dermed vil både World Online og nett-tjenesten sitte igjen med inntekter.

Teknologien bak konseptet er et åpent betalingssystem utviklet av svenske Ericsson og Hewlett Packard.

Den norske avdelingen av World Online evnet ikke å kommentere hvorvidt denne tjenesten også kommer til Norge.

Til toppen