WSJ med europeisk vind i hentehåret

Papirutgaven er 110 år og nettutgaven tre år. På sørspissen av Manhattan ruver finanssenteret der Wall Street Journal er et viktig element. Nettutgaven har hatt stor suksess og har i dag over 280.000 betalende abonnenter på verdensbasis.

En av verdens ledende finansaviser, ærverdige Wall Street Journal (WSJ), lanserte sin nettutgave for tre år siden. Denne tjenesten er i dag en etablert nyhetstjeneste på nettet mange villig betaler for. Selve papiravisen fyller 110 år i år.

For kort tid siden måtte New York Times kapitulere og legge sin nettutgave gratis for brukere utenfor USA. Så selv i USA er det ikke uproblematisk å ta betalt for innhold på nettet.

- New York Times endret betalingspolitikk kun for brukere utenfor USA. For oss i USA hadde det vært gratis hele tiden. Her i WSJ gjorde vi ting annerledes, og hadde en stor satsing på nettversjonen. I oppstarten hadde vi diskusjoner om vi skulle gå inn og jobbe videre på artikler som hadde vært i papiravisen eller ikke, men dette er uenigheter vi har kommet over, sier Rich Jaroslovsky.

Wall Street Journal er USAs ledende avis på finans- og økonomistoff, og er flaggskipet til finanskonsernet Dow Jones & Company. Papiravisen har i dag rundt 1,8 millioner i opplag og selges like mye andre steder i USA som på Wall Street i New York. Nettversjonen ble lansert for tre år siden, og har rundt 280.000 betalende abonnenter. Første kvartal i år kunne WSJ Interactive Edition vise til et resultat på 5,4 millioner dollar, eller 42,55 millioner norske kroner. Dette resultatet representerer en økning på hele 52 prosent i forhold til samme periode året før.

Jaroslovsky er ansvarlig redaktør for nettutgaven. Før han gikk inn i den stillingen da nettutgaven så dagens lys april/mai 1996, hadde han jobbet i 20 år i papirutgaven.

I dag er Wall Street Journals nettversjon bemannet 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Beslutningen om at det ikke holdt å ha ansatte i den amerikanske børsens åpningstid, ble tatt for bedre å kunne dekke det som skjer andre steder i verden.

- Spesielt økonomistoffet gjorde det nødvendig å være bemannet hele tiden. Selv når det er midt på natta her er det dagen og det blir handlet med aksjer andre steder i verden. Vi må alltid være der, det er det abonnentene betaler for, sier Jaroslovsky.

WSJ satser klart mer på Europa framover, blant annet ved å ha Europa-korrespondenter, og de har også et nettsted for den europeiske versjonen av WSJ.

Rich Jaroslovsky, managing editor i Wall Street Journals Interactive Edition.

Nettversjonen har i overkant av 280.000 nettabonnenter, hvorav størstedelen er amerikanske. De regner med å passere 300.000 i løpet av juni. Abonnementsbasen har økt med rundt 40 prosent hvert år siden oppstarten.

- På en gitt dag har vi 80.000 unike ID'er inne på nettstedet vårt, men noen besøker oss mer enn én gang om dagen. 85-90 prosent av leserne våre er amerikanske, men det henger vel også sammen med at vi ikke har drevet markedsføring utenfor USA. Det er en yngre demografisk gruppe som leser oss på nettet enn papirutgaven. Våre brukere på nettet er i tidlig 40-åra heller enn tidlig 50-åra, og 67-70 prosent av de som leser oss på nettet leser ikke papirutgaven, forteller Jaroslovsky.

Det er i dag mellom 50-55 personer som arbeider med WSJ Interactive. Prisen er 59 amerikanske dollar for kun et nettabonnement, og 29 dollar i tillegg til papirutgaven hvis man skal ha begge deler. Ifølge Jaroslovsky er nettutgaven ikke langt unna å gå i balanse. Inntektene til WSJ er delt 60/40 mellom annonser og abonnementsinntekter.

- Magefølelsen min sier meg at så lenge det er noe unikt med det stoffet man produserer, vil man kunne få det til å gå rundt, sier han. Han har sterk tro på at det nettopp er business til business tjenester brukere er villig til å betale for på nettet.

Til toppen