WSJ profilerte hackeren Vegard Skjefstad fra "The Gathering"

Den norske hackeren Vegard Skjefstad ble nylig kontaktet av den velrennomerte næringslivsavisen Wall Street Journal for blant annet å uttale seg om kostnadene på hackerangrepene som ble utført mot Yahoo! og Amazon.com tidligere denne uka.

Vegard Skjefstad (29) er blant norske nerder kanskje mest kjent som hovedorganisator for The Gathering (TG), det årlige arrangementet i Vikingskipet på Hamar ved påsketider, der tusenvis av datainteresserte ungdommer (og eldre ungdommer) møtes for å eksperimentere med maskiner, spill og programvare.

Wall Street Journal kaller arrangementet en "digital Woodstock". På bilder ser du den offisielle TG-menyen.

Den velrennomerte næringslivsavisen The Wall Street Journal har også nylig publisert en artikkel hvor Vegard Skjefstad blir profilert som en dyktig hacker. WSJ tok ifølge Skjefstad, kontakt med ham fordi avisen ønsket en kommentar på kostnadene på den siste ukas hackerangrep på store amerikanske nettsteder som Yahoo! og Amazon.com.
Mer om disse hackerangrepene finner du her:
Angrepet på Yahoo! & Co blir neppe oppklart
Gamle triks gav ny internett-krig
Teknisk knockout på Yahoo!

- Hva synes du om at WSJ ønsket kommentarer fra deg på dette området?

- Det er bare kult. Dessuten fikk jeg frem min vinkling på saken, nemlig at det er viktig å få frem forskjellen på hackere og crackere. Jeg kjenner jo også til det med sikkerhet, sier Skjefstad til digi.no.

Han legger til at han føler seg mer komfortabel med å stå fram med dette i internasjonale medier. - De har litt større nyanse på disse begrepene enn tradisjonelle medier i Norge, sier han og trekker fram saken om "DVD-Jon" som et eksempel.

- Motivasjonen bak hackene er viktig å få fram. Hackene som ble utført på Yahoo og Amazon var ren vandalisme, noe jeg absolutt ikke støtter. Det som derimot ville vært et kult hack, var om hackeren la inn en ny funksjon på sidene - en funksjon nettstedene selv ikke hadde tenkt på, sier Skjefstad.

Han forteller også at vandalisme ikke gir noe status i hackermiljøet.

- Man kan sammenlikne det med en god og en elendig biltyv. En god biltyv dirker opp døra på et par sekunder, mens hvem som helst kan knuse bilvinduet på en halvtime, sier han.

Skjefstad driver selvstendig virksomhet - kanskje man kan kalle ham en frilans-hacker. Selv mener han det handler om digital psykologi og digital sosiologi. - Dette henger nøye sammen, poengterer han overfor digi.no.

- Jeg får telefoner fra bedrifter som sier: vi har et problem, det og det skjer, og vi skjønner ikke hvorfor. Jeg får vel omtrent ti slike henvendelser i uka. De få oppdragene jeg tar, er nok til smør på brødet. Jeg fokuserer ikke på lønn, men vil heller bruke tiden min på ting jeg har glede av, som for eksempel arrangering av årets The Gathering.

Mesteparten av tiden bruker altså Skjefstad på frivillig arbeid. Blant annet er han leder for foreningen KANDU (foreningen for kreativ, aktiv, norsk dataungdom).

Mer om hacker/cracker-definisjonen finner du her:
Hackermiljøet fra innsiden
Til toppen