Til nå har Microsofts Xbox og dertil egnede spill kun vært i ordinært salg Vest-Europa, Australia, Japan og naturligvis USA. Til tross for at spillkonsollen overgår konkurrentene på de fleste tekniske spesifikasjoner, gikk det trått med salget til å begynne med, men etter vårens prisdumping har omsetningen skutt fart.
Les om priskrigen i TV-spillmarkedet:
- Priskrig på spillkonsoller
Senker prisen på Xbox
Genial liten spilleboks
Senker prisen på Playstation 2
Nintendo frykter priskrig
Sony: - Spillkrigen er over - vi vant
Vi kjøper spill for 230 milliarder
Da Microsoft i forrige uke presenterte resultatet for sitt fiskale fjerdekvartal, gikk det frem at salget av Xbox økte med 131 prosent i USA etter at nesten en tusenlapp (kroner) forsvant fra prislappen i mai. Microsofts TV-spillkonsoll tok dermed markedsandeler i forhold til erkerivalen Sony Playstation2 og Nintendos nye GameCube, selv om også de i mai vedtok betydelige priskutt på sin maskinvare.
Les om Microsoft-resultatet:
Ifølge Microsoft solgte selskapet på verdensbasis 3,9 millioner spillkonsoller fra lanseringstidpunktet sent i fjor høst til juni i år. I tillegg er det solgt 20 millioner enheter med Xbox-programvare, og det blir det penger av med en gjennomsnittlig spillpris på rundt 500 kroner. Selskapets egenproduserte spill Project Gotham Racing og Halo (begge kommer snart i nye versjoner), har sammen medTecmos slåssespill Dead or Alive 3 alle passert millionen i antall solgte eksemplarer.
Det har gitt Bill Gates og hans programmeringskumpaner i Microsoft blod på tann, og selskapet har derfor besluttet å starte salg av Xbox i seks nye land: Sør-Korea, Hong Kong, Singapore, Taiwan, New Zealand og Mexico.
Senere i høst skal Microsoft dessuten igangsette Xbox Live - deres versjon av det man venter skal bli den neste store bølgen blant ihuga gamere: Nettverksspill. Nettopp online gaming ventes å stå sterkt i flere av landene man nå utvider Xbox-salget til å omfatte, ikke minst de asiatiske landene, som kan vente seg en Xbox-lansering til en vesentlig lavere pris enn det Microsoft opererte med ved oppstarten i Europa.