Avanserte maskiner som denne Xerox 495CF leveres helst i tilklnytning til avtaler om driftede tjenester. (Bilde: Xerox)

Xerox fra salg til service

Overgangen gir forbigående sviktende lønnsomhet.

Xerox er i ferd med å legge om til å satse mer på service og mindre på salg, og fører kunder over på såkalte «managed print services» (driftede skrivertjenester). Overgangen vanskeliggjøres av urolige tider, og selskapet opplever det de betegner som forbigående sviktende lønnsomhet.

I kvartalet ut mars i år står den samlede omsetningen omtrent stille, med en beskjeden økning fra 5,47 milliarder dollar til 5,50 milliarder. Salg av produkter (inkludert rekvisita) faller med 5 prosent til 1,59 milliarder dollar, mens service, tjenester og utleie øker med 4 prosent til 3,77 milliarder dollar. Nettoresultatet etter skatt faller med 4 prosent til 276 millioner dollar, alt sammenliknet med samme kvartal i fjor.

Toppsjef Ursula Burns ser optimistisk på utviklingen, og peker på en økning på 7 prosent i antall produkter som er levert til kunder. Satsing på utsetting av forretningsprosesser (BPO, det vil si «business prosess outsourcing») øker med 13 prosent, mens utsetting av tjenester knyttet til dokumenthåndtering øker med 7 prosent.

Xerox har 140 000 ansatte, fordelt på 160 land.

Til toppen