Xiaomi klarer å holde prisene sine oppsiktsvekkende lave og har en klar strategi for dette. (Bilde: Xiaomi)

Xiaomi: Derfor er vi så rimelige

Få modeller og lang levetid.

Den enorme suksessen til den kinesiske mobilprodusenten Xiaomi har nok flere årsaker, men en av dem er helt klart de lave prisene - samtidig som telefonene er godt spesifiserte og elegant designet.

Den dyreste smartmobilen selskapet selger er Mi Note Pro, som koster litt over 500 dollar. Og dette er det høyest spesifiserte produktet deres, som plasserer seg trygt i «phablet»-kategorien. Den koster fortsatt halvparten av en ulåst iPhone 6 Plus. Andre Xiaomi-modeller koster enda mindre.

I et intervju med TechCrunch forteller nå selskapets Hugo Barra om prosessene som gjør de lave prisene mulige. Barra er, som kjent, Googles tidligere Android-frontfigur, som ble hentet til Xiaomi for noen år tilbake.

Ifølge Barra er det en kombinasjon av flere faktorer som lar selskapet holde prisene lave. Det å ha få modeller er ett poeng, det å selge eldre enheter mye lenger enn konkurrentene er et annet.

Xiaomis produkter skal nemlig holdes på hyllene i 18 til 24 måneder, og underveis går de gjennom flere priskutt. Den lange levetiden gir selskapet tid til å forhandle bedre priser med leverandører av komponenter. Dermed får Xiaomi bedre marginer og kan kutte priser ytterligere.

Videre er de fleste komponenter ganske like på tvers av forskjellige modeller, og komponentprisene kan fortsatt holdes lave. Det gikk 16 måneder mellom lavpristelefonen Redmi og oppfølgeren Redmi 2, som ble vist frem for få uker siden, og de samme tilbudene på komponentene gjelder hele tiden. Barra sier at det å bare lansere noen få produkter i løpet av året og bare ha to produktlinjer er essensielt.

Selskapet kan også være effektive når det gjelder oppfølging av sine produkter, siden det er så få av dem. Det muliggjør programvareoppdateringer, tilgang til deler og andre tjenester over lengre perioder enn konkurrentene.

Andre fordeler er at selskapet kun selger produktene sine på nett, og at de er fysisk nærme alle relevante fabrikker.

I løpet av 2015 planlegger Xiaomi å utvide stort utenfor Asia, noe som vil bringe nye utfordringer relatert til logistikk og distribusjon. Det blir interessant å se om de klarer å ivareta den enkle prisstrukturen på sikt.

Til toppen