Andy Kyte i analyseselskapet Gartner sparte ikke på kruttet da han fortalte hva IT-direktører og IT-avdelinger har i vente.

- Y2K-problemet var som en tur i parken

Nå skal IT-direktørene og IT-avdelingene virkelig få bryne seg, advarer Andy Kyte i Gartner.

600 norske IT-ansatte i ledende stillinger har samlet seg i Tønsberg for å delta på årets utgave av IT-tinget som arrangeres av ErgoGroup.

På torsdag morgen var konferansedeltagerne samlet for å høre hva analyseselskapet Gartner hadde å si om utfordringene i tiden fremover. Analyseselskapet fokuserte på ett tema som de mener vil dominere hverdagen til IT-direktøren og IT-avdelingen:

- Fra 2008 til 2013 vil styringen av overgangen fra dagens arkitektur fullstendig dominere agendaen til IT-direktøren, sier Andy Kyte fra analyseselskapet Gartner.

- Vi er på vei inn i en ny æra, og mange arkitekturer er i sluttfasen av sitt naturlige liv, sier Kyte.

Arkitekturen til forretningssystemene skiftes ut, og det er snakk om mye mer enn bare å oppgradere fra en versjon til en annen.

- Dette er ikke en oppgradering. Det er en migrering og det er en enorm oppgave, sier Kyte.

Han trekker frem at mange IT-systemer driftes, videreutvikles og vedlikeholdes av babyboomers-generasjonen som snart går av med pensjon. De unge nye kreftene er ikke interessert i disse gamle løsningene, noe som i praksis betyr at de må skiftes ut, når det kommer i tillegg til at det er et større teknologiskifte på gang.

Dette er den største migreringen vi noensinne har sett i IT-bransjen - I løpet av de neste 4 til 6 årene så må de fleste gjennom en enorm prosess. Dette er den største migreringen vi noensinne har sett i IT-bransjen, sier Kyte.

Han mener IT-direktørene har tre valg:

  1. Do nothing - until you must
  2. Do as you are told, follow the vendor road maps
  3. Define your own future

Selv om begge de to første kan høres ut som latterlige valg, er de i praksis reelle alternativer. Kyte mener det kan være riktig, men da må man ha et bevisst forhold til en slik beslutning, istedenfor bare å la det skure og gå mens man håper på det beste.

Kyte forteller også at mange store bedrifter har et litt merkelig forhold til sin strategi og sin leverandør. Mange presterer også å blande de to sammen.

- Vår strategi er X, og når de sier X, så navngir de en leverandør, sier Kyte og skjærer en oppgitt ansiktsgrimase.

Han mener dette i praksis er det samme som å åpne lommeboken, og si "Forsyn dere". Gartner er derfor klar på at det beste alternativet er å ta grep, og å gjøre det nå. Løsningsprosessen har et enkelt første trinn:

- Finn Supermann, sier Kyte.

Med det mener han en «Program Manager», en person som kan lede denne gigantiske overgangen. Han presiserer at selskapene må finne en ekte leder, og ikke bare en administrator.

- Finn din helt, og få ham til å lede - ikke administrere, sier Kyte.

Kyte presiserer at dette ikke er et enkeltstående prosjekt, men en omfattende helhetlig prosess som må ha høy prioritet i selskapet.

Dette får Y2K-problemet til å se ut som en tur i parken - Dette får Y2K-problemet til å se ut som en tur i parken, sier Kyte.

Prosessen må håndteres systematisk og profesjonelt, og i den forbindelse kom Kyte med en ekstra advarsel til norske bedrifter:

- Vi ser at den overdemokratiske holdningen i Norge gir brukerne alt for mye makt, og beslutningstagere for lite, sier Kyte.

Han mener det legges for mye vekt på brukernes små justeringsønsker, og at dette går utover den nødvendige helhetstenkningen.

- Vi vet ikke hvor mye det vil koste fordi ingen har gjort et prosjekt som dette, sier Kyte.

Men han og Gartner er sikre på at det blir dyrt. Jo større spesialtilpasninger bedriften har gjort, jo dyrere blir det, tror han. Gartner anslår at et slikt gigantisk migreringsprosjekt vil koste et sted mellom en tredjedel og tre ganger så mye som implementeringskostnaden for det eksisterende prosjektet.

Utfordringen blir ekstra vanskelig fordi det er en internasjonal mangel på kvalifiserte IT-folk. Løsningen er heller ikke å sette ut arbeidet til India.

- Den raskest voksende bransjen i India er rekruttering og headhunting, sier Kyte.

Det betyr at kundene må ta en radikal omlegging i forhold til sine leverandører.

Du må bli en attraktiv kunde - Du må bli en attraktiv kunde. Hvis du vil ha produktive folk, så må du overbevise leverandørene om å velge deg som kunde, sier Kyte.

Kyte ser ikke bort fra at kundene kan fortsette å presse prisen hos leverandørene, men han tror ikke det er rette veien å gå for bedriftene i disse tider med en så stor utfordring foran seg.

Til toppen