Yahoo sliter med å kommunisere sine egne produkters verdi til sine egne ansatte. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images / All Over Press)

Yahoo-ansatte tviholder på Outlook

Nekter å bytte til Yahoo Mail.

IT-nyhetstjenesten AllThingsDigital har fått tak i et internt rundskriv i Yahoo.

Rundskrivet bærer tittelen «Windows 95 på tråden, de vil ha tilbake e-postapplikasjonen sin». Det er rettet til alle ansatte, og underskrevet av to toppledere, senior visepresident Jeff Bonforte med ansvar for kommunikasjonsprodukter, og IT-sjef (CIO) Randy Roumillat.

Innledningsvis heter det:

– Tidligere i år ba vi dere bytte jobb-e-posten deres til Yahoo Mail. 25 prosent av dere fulgte opp (takk). Men… det er tydelig at vi har mislykkes i vårt mål om å bevege våre medarbeidere over til Yahoo Mail.

Poenget med rundskrivet er med andre ord å overtale det overveldende flertallet av Yahoo-ansatte – 75 prosent – som fortsatt foretrekker Outlook, til å gå over til Yahoo Mail.

Yahoo Mail fikk en omfattende oppgradering 8. oktober.

Seks dager etter oppgraderingen oppsummerte ZDnet reaksjonene slik: Anger explodes at Yahoo Mail redesign disaster: Key functions removed or broken.

Tilbakemeldingene fra brukerne var at endringene var uhensiktsmessige. Den nye utgaven var dessuten full av lus. Brukerne vil ha tilbake funksjoner fra forrige utgave, blant annet egne faner for kontakter og kalender.

Ifølge AllThingsDigital har ikke stormen lagt seg. Yahoo, spesialist på kommunikasjonsprodukter, greier ikke å kommunisere med 275 millioner brukere av Yahoo Mail, deres viktigste kommunikasjonsprodukt.

Rundskrivet bekrefter at endringene heller ikke vekker begeistring blant Yahoos egne ansatte. Tre av fire foretrekker Outlook fra erkekonkurrenten Microsoft, trass i oppfordringer fra ledelsen om å bytte.

Hvordan skal Yahoo kunne markedsføre bedriftsutgaven av Yahoo Mail når deres egne ansatte skyr produktet?

Teksten i rundskrivet følger opp tittelens plumpe spill på primitiv Microsoft-hat. Formuleringene er uforståelige og følgelig også uoversettelige. Outlook beskrives som «an anachronism of the now defunct 90s PC era, a pre-web program written at a time when NT Server terrorized the data center landscape with the confidence of a T-Rex born to yuppie dinosaur parents…».

Hvordan kan IT-sjef Roumillat være bekjent av å la sine ansatte bruke et slikt misfoster av et e-postprogram?

Midt i rundskrivets hyllest til nye Yahoo Mail er det avslørende innrømmelser: Bedriftsutgaven av Yahoo Mail støtter verken iOS eller Android, og kalenderfunksjonen mangler samhandlingsfunksjoner, slik at det er brukssituasjoner der man likevel må ty til Outlook. Det er med andre ord fullt ut forståelig at man foretrekker å holde på Outlook en stund til.

Mot slutten av rundskrivet antyder de to topplederne muligheten for represalier mot ansatte som ikke føyer seg: «I pitty [sic] the fool who resists».

Det tegner ikke bra for Yahoo: Det er kjent fra tidligere at toppsjef Marissa Mayer har kommet på kant med sine ansatte på grunn av sine forsøk på å begrense tilgangen til hjemmekontor. Aksjekursen stiger vesentlig som følge av verdistigningen på Yahoos investeringer i Kina. Omsetning og overskudd utvikler seg negativt, trass i oppkjøp, nye produkter og oppgraderte produkter. Yahoo kan være i ferd med å skyte seg selv i foten.

Her er rundskrivet, gjengitt i sin helhet (med AllThings Digitals påpekninger av skrivefeil i []):

Hello Yahoos,

Earlier this year we asked you to move to Yahoo Mail for your corporate email account. 25% of you made the switch (thank you). But even if we used the most generous of grading curves (say, the one from organic chemistry), we have clearly failed in our goal to move our co-workers to Yahoo Mail.

It’s time for the remaining 75% to make the switch. Beyond the practical benefits of giving feedback to your colleagues on the Mail team, as a company it’s a matter of principle to use the products we make. (BTW, same for Search.)

For some reading this email, you are saying, “Jeff, shut up, you had me at hello.” *hug* Jump over to yo/dogfood, click “Corp Mail/Cal/ Messenger” and you are ready to join our brave new world at yo/corpmail or https://mail.yahoo-inc.com.

For others, you might now be running in your head to a well worn path of justified resistance, phoning up the ol’ gang, circling the hippocampian wagons of amygdalian resistance. Hold on a sec, pilgrim.

First, it doesn’t feel like we are asking you to abandon some glorious place of communications nirvana. At this point in your life, Outlook may be familiar, which we can often confuse with productive or well designed. Certainly, we can admire the application for its survival, an anachronism of the now defunct 90s PC era, a pre-web program written at a time when NT Server terrorized the data center landscape with the confidence of a T-Rex born to yuppie dinosaur parents who fully bought into the illusion of their son’s utter uniqueness because the big-mouthed, tiny-armed monster infant could mimic the gestures of The Itsy-Bitsy Pterodactyl. There was a similar outcry when we moved away from Outlook’s suite-mates in the Microsoft Office dreadnaught. But whether it’s familiarity, laziness or simple stubbornness dressed in a cloak of Ayn Randian Objectivism, the time has come to move on, commrade [sic...go deep in this pun, it is layered].

Using corp mail from the Y Mail web interface is remarkably feature rich. It supports booking conference rooms, folders, calendar, filters and global address book. Plus, you get built-in Messenger, smart conversation threading, powerful keyboard shortcuts, the new quick actions, attachment preview and our beautiful new rich themes. In the rare case you do need Outlook, like adding a delegate for your calendar, you can still fire up Outlook for 30 seconds.

But wait there’s more. By using corporate Mail, you’ll automatically get to dogfood our new features first. I’m especially excited about a new feature premiering in just a few more days: smart auto-suggest, powered by a platform from the still-have-that-new-acquisition-smell Xobni team. We have been testing this feature with select users in and out of the company and the response has been fantastic: “Whoa!”, “Amazing”, “Already in love with it. Woot!” and, my favorite, “So nicely integrated that it appears as if it’s always been there. I already can’t imagine it not being there again.”

Feeling that little tingle? Take a deep breath, you can do this. We want you on board, sailor!

Please note, on the mobile side, corp mail is not yet supported in our Mail app for Android or iOS, but that will change (PB&J!). And, like all dogfood offerings, there is a feedback link in the product. Use it generously so we can make the improvements to make Yahoo Mail the unquestioned inbox champion of the world. I pitty [sic] the fool who resists.

Thanks for your support. It really does matter and we appreciate it.

Jeff Bonforte, SVP Communications Products

Randy Roumillat, CIO

Til toppen