Yahoo! bryter med store nettpartnere

Nettkatalogen Yahoo! kaster ut søkemotoren AltaVista som partner og avvikler forbindelsene med Netscape. Dermed er merkevareposisjoneringen og kampen om brukerne i gang for alvor på web.

Hittil har det vært den kollektive tankegangen som har preget konkurranseforholdene på verdensveven. De store eksklusive merkevarene har slått seg sammen i allianser for å få opp brukertrafikken og oppnå volum på sine respektive tjenester ved å dra lasset sammen i et medium med liten penetrasjon..

Men nå er den gemyttlige perioden er over. Netscape annonserte tidligere i måneden partnerskap med Excite for å bygge opp sin egen søketjeneste på Netcenter som skal konkurrere om å bli den største inngangsporten på nettet.

Nå legger Yahoo! ned Netscape Guide by Yahoo fra 1. juli (ett år før kontrakten løper ut) og kunngjør at nettkatalogen ikke lenger ville være blant de fire utvalgte søketjenestene på Netscapes hjemmesider. Yahoo! kaster også ut AltaVista som søkepartner og inngår en avtale med det mindre kjente amerikanske selskapet Inktomi.

Ifølge både Yahoo! og Netscape skal beslutningen være gjensidig. Jeff Mallet, sjefen i Yahoo, sier til The Wall Street Journal Interactive Edition at guiden ikke har gitt så mange brukere som forventet. Ifølge Mallet har trafikken fra Netscapes nettsted falt fra 10 til 5 prosent av total Yahoo-trafikk i løpet av det siste året.

Litt tidligere i uken kom det også melding om at webens største nettkatalog har skiftet ut sin søkepartner.

Til nå har Yahoo! støttet seg til AltaVista, og søketeknologi utviklet gjennom moderselskapet Digital Equipment Corporation. Heretter kommer søkene til å skje ved hjelp av selskapet Inktomi som leverer teknologien til HotBot, søketjenesten fra Wired Digital med mest trafikkøkning for tiden.

Webmåleinstituttet Relevant Knowledge registrerte en økning på 12,3 prosent i trafikken på HotBot fra mars til april i år. Til sammenlikning hadde Yahoo! en fremgang på 1,6 prosent og AltaVista en tilbakegang på 2,9 prosent på PC-panelmålingene til Relevant Knowledge.

Jeff Mallet sier til Reuters at valget falt på Inktomi fordi selskapet fremstår som en mer rendyrket søketjeneste enn AltaVista. AltaVista har beveget seg mer i retning av Yahoo! med tilbud om blant annet en egen e-post-tjeneste.

Inktomi, som på mandag annonserte at de hadde inngått en avtale med norske Telenor Nextel om mellomlagrings-teknologi (se "Raskere respons på Internett" i høyre marg) bedyrer at de fortsatt kun vil fokusere på å utvikle og rendyrke sin søkemotor.

Til toppen